|
Christina i Taxinge~
13-03-2010, 12:42
Ca klockan 11.30 idag såg jag en varg ungefär 60 meter ifrån mig och jag blev alldeles matt i benen! Det är alldeles otroligt, fantastiskt att kunna gå ut på gräsmattan (nåja, den finns ca 70-80cm under snön) och plötsligt se en av DE STORA! Han/hon lunkade i skidspåret med hård skare, tittade på mig en stund och lunkade vidare. Och detta är andra gången på 11 år som jag ser en vild varg här utanför. Och inte hade jag kameran med mig denna gången heller! Men jag har meddelat på "Vargobs". Nu fattas bara att vi ska få syn på lodjuren som finns här. Grannen har sett två stycken....... Jag kommer nog att ha ett fånigt leende på läpparna hela dagen!
herkules
13-03-2010, 13:05
härligt!
Aqvakul
13-03-2010, 13:20
Fantastiskt, Christina!  Men "vargobs" är jag lite tveksam till, då även tjuvjägare kan läsa där. Olle
Hugha! och Grattis! Jag skulle nog gjort i byxorna tror jag! Tycker att det är lite läskigt när de är nära bebyggelse. Min kusins hund blev attackerad av en varg nedanför deras hus trapp där den satt i godan ro för en 2-3 år sedan. Sedan dess har jag lite respekt för vargar. hade det nog innan också..... Men jag kan känna igen mig ang. matt i benen. En gång när jag och min dåvarande sambo var ute och åkte bil sprang det något över vägen långt borta som liknade en liten björn. Min sambo stannade bilen och gick ut en bit i skogen för att kolla spår. Jag gick också ut men höll mig nära bilen. Till slut ser jag inte min sambo längre och jag undrar var han tog vägen. Helt plötsligt kommer han skrikande och springer mot bilen. Jag sprang som en galning mot bilen och då får jag höra ett gapskratt bakom mig. Han bara drev med mig den %¤##". Men då var jag så matt i benen så jag kunde knappt stå på dem.... Men så häftig känsla att se en varg! När min kompis och hennes hund mötte en varg i skogen sprang vargen åt ena hållet och hon åt det andra....det skojigaste av allt var att när hon kom till bilen låste hon dörrarna innifrån! Var i landet bor du?
Stort grattis till synen... Det är mäktigt att få se dom i natura
Vilken upplevelse. Njut av mötet så länge du kan. Och javisst, lite avundsjuk är jag allt.
Christina i Taxinge~
13-03-2010, 14:47
CITAT (Olle A @ 13-03-2010, 13:23)  Fantastiskt, Christina!  Men "vargobs" är jag lite tveksam till, då även tjuvjägare kan läsa där. Olle Men hjälp!!? Inte tänkte jag så långt! CITAT (Anki @ 13-03-2010, 13:31)  Hugha! och Grattis! Jag skulle nog gjort i byxorna tror jag! Var i landet bor du? Det konstiga är att "man gör inte i byxorna", man = jag, blir som lamslagen och kan bara stå helt stilla och försöka fatta det man ser! Jag bor i Taxinge som ligger i Nykvarns kommun mellan Södertälje och Mariefred. Konstigt förresten att det inte verkar bli nån etablerad flock här i krokarna.....enstaka vargar har funnits åtminstone sen början på -90talet.
Huggorm
13-03-2010, 15:54
Gratulerar till obeservationen! Och nu antar jag att du har kameran nära till hands de närmsta veckorna
Myosotis
13-03-2010, 17:09
Såå häftigt! Grattis! Jag är också avundsjuk.
Platinum
13-03-2010, 17:22
Lite avundsjuk är jag allt även om nog även jag blivit matt i benen om jag sett en varg livs levande i det fria på så kort avstånd, grattis och kom nu ihåg att alltid ha en kamera tillhands i fickan ifall det händer fler gånger.
ingrid fuxwall
13-03-2010, 19:29
Det är några år sedan jag träffade vargen helt nära, tycker mest att det är fel att vargen kommer så nära oss men jag blir säkert mobbad för den åsikten.
En gång förra året markerade Xera att vi gick i vargens spår och samma sak i dag - vill inte ha dem så nära
Häftig upplevelse!
Huggorm
13-03-2010, 23:04
Egentligen borde det vara rätt lätt att leta upp en varg för att titta på eller fotografera. Kunde jägarna hitta trettio på en dag så borde vi andra kunna hitta en också
Meriona
15-03-2010, 08:32
Grattis, nääää vad avundsjuk jag blir!
stennie
15-03-2010, 16:36
CITAT (Meriona @ 15-03-2010, 08:32)  Grattis, nääää vad avundsjuk jag blir!  Kan bara hålla med...vilken underbar upplevelse!
Gossen Ruda
15-03-2010, 21:55
Jo, det är en mäktig syn. Gratulerar.
Christina i Taxinge~
16-03-2010, 12:34
Ja, vet ni.....det har varit många som blivit avundsjuka på mig! Och jag har fått höra att det är flera som sett varg häromkring de senaste månaderna. Ingen av mina närmaste grannar, men folk runtom i skogarna. Bl a såg jag att jaktlaget som jagar närmast där vi bor har anmält en vargobs på Vargobs i januari i år. Jodå, visst har jag kameran med mig nuförtiden - överallt!
tommot123
16-03-2010, 13:21
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-03-2010, 12:42)  Ca klockan 11.30 idag såg jag en varg ungefär 60 meter ifrån mig och jag blev alldeles matt i benen! Det är alldeles otroligt, fantastiskt att kunna gå ut på gräsmattan (nåja, den finns ca 70-80cm under snön) och plötsligt se en av DE STORA! Han/hon lunkade i skidspåret med hård skare, tittade på mig en stund och lunkade vidare. Och detta är andra gången på 11 år som jag ser en vild varg här utanför. Och inte hade jag kameran med mig denna gången heller! Men jag har meddelat på "Vargobs". Nu fattas bara att vi ska få syn på lodjuren som finns här. Grannen har sett två stycken....... Jag kommer nog att ha ett fånigt leende på läpparna hela dagen!  Vad kul! Tommy
Jag blir lite avundsjuk jag med. Dom finns här men syns inte. Får väl vara nöjd med det. Gubben såg en från bilen en gång så det kan väl jag också få göra tycker jag. Hade nog inte tänkt på att fota även om jag hade kamera eller mobil på mig.
Superkul! Majestätiska djur! Skulle gärna vilja se en i frihet!!!!
Fantastiskt...och du drabbades inte av vargfrossa heller!? =) Tänk vilken upplevelse!!...kram
Hej Christína! Såg om vargen första dagen och skulle skriva att jag tyckte det var jättehäftigt jag blev nyfiken på var Taxinge var så jag kollade och då passade jag på att kolla i ditt album där satt jag så länge att jag inte hann skriva nåt! Men nu:måste ha varit en helt speciell känsla med vargen(undrar hur jag skulle reagera om jag skulle få förmånen att se en,inte helt otänkbart förra veckan var det en med på bild i lokaltidningen som var fotad från en bil ja vargen alltså inte tidn. Du verkar bo fantastiskt fint det var ett stort nöje att titta på din trädgård och alla blommor!
zaaritha
28-03-2010, 01:20
Vi har haft varg här ända se´n förra hösten! Men vi har inte "sagt" nå´t om det.. Då blir folk bara tossiga! Varghatet är gigantiskt--tyvärr! Jag oroade mej för våra katter; men vargen har ej gett sej på dem! Så--vi fortsätter leva med vargen!
Helt rätt inställning Zaaritha! Olle
Christina i Taxinge~
28-03-2010, 17:42
CITAT (Klint @ 27-03-2010, 12:53)  Hej Christína! Såg om vargen första dagen och skulle skriva att jag tyckte det var jättehäftigt jag blev nyfiken på var Taxinge var så jag kollade och då passade jag på att kolla i ditt album där satt jag så länge att jag inte hann skriva nåt! Men nu:måste ha varit en helt speciell känsla med vargen(undrar hur jag skulle reagera om jag skulle få förmånen att se en,inte helt otänkbart förra veckan var det en med på bild i lokaltidningen som var fotad från en bil ja vargen alltså inte tidn. Du verkar bo fantastiskt fint det var ett stort nöje att titta på din trädgård och alla blommor! Tack för de vänliga orden, Klint! Jag blev mycket glad att höra att du tyckte om mina bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|