Hej!
i våra odlingslådor fanns en hel del myror förra året. Ska vi gräva om och kasta all jord och fylla med helt ny jord? Vad är bäst för att bli av med "odjuren"? Skulle vilja odla lite grönsaker men det känns ganska oaptiitligt med myrorna....
Jag tror, att om man vattnar ordentligt så trivs de inte lika mycket. De trivs väl bäst där det är torrt.
Malin_MeL
14-03-2010, 13:08
när jag jobbade på dagis så hällde tanterna ut kaffesumpen i jorden mot myror.
Tack för era svar!
Vildhavre
15-04-2010, 07:48
Jag är jättenybörjare på allt med odling, och måste fråga varför man vill bli av med myror? Om dom håller till nära huset så förstår jag att man inte vill ha kvar dom. Men finns det fler anledningar?
evvy, du nämner att det känns oaptitligt, det håller jag med om. Men är det på något sätt ohälsosamt?
Anledningen till att jag frågar är att jag har myror i min perennrabatt på odlingslotten. Och det är så hemskt mycket annat att göra där, så om det inte är nån risk för att myrorna äter upp mina blommor så får dom nog vara kvar ett tag..
KarinSKARA
15-04-2010, 12:13
Myror äter inte direkt upp blommor/rötter därimot gör de gångar nere i jorden så platorna står i tomhål vilket skadar och t.o.m. dödar många växter.
Vattnar man flitigt några dagar och trycker till jorden samtidigt, brukar de ofta flytta till bättre ställen.
Vildhavre
15-04-2010, 15:16
CITAT (KarinSKARA @ 15-04-2010, 13:13)

Myror äter inte direkt upp blommor/rötter därimot gör de gångar nere i jorden så platorna står i tomhål vilket skadar och t.o.m. dödar många växter.
Vattnar man flitigt några dagar och trycker till jorden samtidigt, brukar de ofta flytta till bättre ställen.
Ok, tack! Då ska jag absolut försöka vattna bort dom små rackarna. Jag vill ju inte att dom ska skada min akleja!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.