Behöver man täcka alla rosor för solen nu snart?
Behöver och behöver... Det beror på dina rosor, din zon och din ork

Men jag ska täcka mina så fort de kommit fram under all snö, trots att jag bor i zon 2 och och alla rosor klarar minst zon 3.
Lite tuffare rosor, buskrosor ur grupperna rugosa, pimpineller, kanadarosor mm (rosor för zon 5 - 7 ) täcker jag aldrig dom klarar sig bra ändå. Rabattrosor kan ofta frysa tillbaka och mår bara bra av att klippas ner på våren så det kan också kännas lite onödigt men där gör man som man vill. Jag skyddar en del klätterrosor och min myskros Trier som har ett utsatt läge, andra får vara. Har man köpt rosor som knappt klarar zonen man bor i snurrrar jag in dom med vinterväv i nov/dec och den skyddar också till våren. Austinrosor kan man ha lite koll på, nya sorter av dom sätts alltid till zon 3 och där blir man osäker om man bor lite kallare.
Så man får fundera på vilken zon bor jag i, hur tuffa rosor har jag, hur växer dom i trädgården, kallt/blåsigt mm.
Har jag en del osäkra, dyra rosor som jag är extra rädd om ? Hur många rosor man har spelar också in, orkar man springa runt och täcka en massa ?
TACK för hjälpsamma svar!
octachoron
15-03-2010, 19:55
Jag undrar hur länge ni täcker rosorna på våren?
Dvs när är det dags att ta bort den skyddande täckningen och låta solen skina på rosorna?
Eva i Höga
16-03-2010, 08:06
Jag brukar ta bort täckningen när det inte är fruset i marken längre.
Ezereht
16-03-2010, 13:00
Jag gjorde som Eva förra året och det klarade inte en del rosor. Nu bor ju jag i zon 5 så kanske är lite extremt, men klätterrosor och lite känsligare sorter skulle jag nog lämmna kvar väven tills vårstormarna är över och man känner det verkligen är sommar i luften. Vårvindarna frystorkade grenarna på en del rosor för mig. Bor dock ganska blåsigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.