Sollan A
Sitter här med två påsar blandade morotsfröer och såkli i fingrarna... Är det någon som har testat att förså morötter innomhus?
Tulipanaros
Ingen bra idé!
Sollan A
Varför då?
Cess82
Hej!
Jag såg på förra veckans avsnitt av Värdshusträdgården på svt och där var det en kvinna som brukar förså morötter. Men eftersom de inte går att störa själva rötterna (roten?) så sår hon i en toarulle som hon sen planterar ut intakt. Tänkte testa det själv sen men vet alltså inte om det funkar! Men eftersom det funkar för henne så tycker man ju att det borde gå...

/cess
Peztis
Stör ma inte rötterna (som enl ovan inlägg) så borde det kasnke gå bra. Jag vet i alla fall att när jag har tagit små morötter som jag rensat bort och tryckt ned dem på annat ställe så fortsätter de att växa men det blir kanske 5 rotändar och ett väldigt virrvarr och så vill vi ju sällan att morötter ska se ut.

De vill alltså INTE bli störda king roten för då blir det rötter.
Tulipanaros
Jag var visst lite kortfattad. smile.gif
Men som sagt: om rötterna störs blir det inga bra morötter. Hittar man på något sätt att inte störa rötterna, som modell toarullar, är det väl möjligt, men omständligt. Och om du börjar förså nu, inomhus, i toarullar, tror jag att det är svårt att hålla plantorna i fint skick tills det är möjligt att plantera ut dem.
Köp någon annan rolig fröpåse som passar till förodling i stället, som tomat, eller basilika!
Lilla hjärtat
Hej!

Jag har morötter på gång inomhus sedan den 24 januari. Blasten ser i alla fall fin ut. Sorten heter Amsterdam Forcing och ska gå att odla inomhus större delen av året.

Morot på gång

I höstas sådde jag morötter i pluggbox och planterade ut. Jag hann aldrig skörda, eftersom jag satte så sent. Men de fortsatte att växa väldigt fint. Nu ligger de under tjock snö. I en kragpall intill sådde jag frön under senhösten. Tanken är att morötterna ska sätta fart så snart snön försvinner och ge en tidig skörd. Ska också bli spännande.

Sen sådd

Jag har en kollega som brukar förså morötter i mjölkkartonger inomhus. Men jag vet inte riktigt hur han gör när han sätter ut dem i landet.

Visst är det roligt att testa! Man kan inte annat än att misslyckas, och så kan man ju faktiskt lyckas!!

Lycka till med morötterna!
//Linda
Sollan A
Tack för tipsen, ska testa, allt enligt GDSGD metoden smile.gif
katah
jag har också tidiga morötter på gång i en stor hink

Förra året sådde jag lite senare än våren , kanske april, nu började jag i februari.
Förra året fick vi tidiga morötter i alla fall den hinken !
nu hoppas jag morötter redan i slutet av april elleri början av maj.

funderar bara om jag skulle flytta dom till växthuset snart ( har den frostfritt )
Vic
Rekommenderar också hink, det fungerar jättebra, även till potatis!

Kan du inte så några frön i ett par hinkar för att stilla den värsta ivern (jag förstår precis hur du känner!) och få litet tidiga morötter och sen så resten ute när det är dags?

Lycka till!
/Victoria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon