Lindzy66
13-03-2010, 19:44
Hej !!
Har äntligen blivit med växthus nu

, sitter och väntar på att de ska komma vilken dag som helst..
Nu satt jag och funderade över fönsteröppnarna , behövs de till alla 4 fönstren??
Några mer tillbehör som är bra och införskaffa??
lenaandersson
14-03-2010, 09:56
Angående fönster öppnare så kan du nog inte ha för många, jag har köpt alla fyra till mitt som jag köpte i höstas.
Det blir ju super varmt där även om du har skuggväv eller liknande under sommaren.
Alla pratar om bevattnings system men det beror ju på hur man har vatten nära mm, själv har jag inte så mkt vatten så jag kan vattna så mkt jag vill så jag ska ha två STORA vatten tunnor på var sida om växthuset i fall det regnar bra. jag har köpt plast slang på Bauhaus som ska vara i stället för stuprör så då kan man dra den in i växthuset om man är klurig mm.
Lycka till med ditt växthus och din odlings sesång och njut.
Lindzy66
14-03-2010, 10:07
Tack för ditt svar ,då ska jag se till att inhandla fönster öpnnare och så ska jag nog slå till på en skuggväv oxå!
Jag har precis beställt min växthus (Maxi 4 14,1 kvm

) med 4 fönster. Säljaren övertygade mig att det räcker med två automatiskt fönsteröppnare! Han sa att på sommaren det är så pass varmt att fönstren står vidöppet helatiden, även under natten.
Han sa också att det är lika bra jag testar fram första året och köper till, men han tyckte att det kommer inte att behövas (intressant när det kommer från en som ska sälja!)
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2010, 15:58
CITAT (Ally @ 14-03-2010, 12:52)

Jag har precis beställt min växthus (Maxi 4 14,1 kvm

) med 4 fönster. Säljaren övertygade mig att det räcker med två automatiskt fönsteröppnare! Han sa att på sommaren det är så pass varmt att fönstren står vidöppet helatiden, även under natten.
Han sa också att det är lika bra jag testar fram första året och köper till, men han tyckte att det kommer inte att behövas (intressant när det kommer från en som ska sälja!)
Det stämmer är det varmt är det bäst att ha allt öppet som går att öppna även dörren, dygnet runt. Jag har bara 1 öppnare till 6,5kvm men när det blir varmt så ställer jag upp allt så det blir luftigt och det funkar bra.
Har man fönster kan man ju lika gärna skaffa öppnare också, går nog inte att få för många. Automatiken är guld värd de dar man inte riktigt hinner titta till allt, eller är bortrest. Men det stämmer att takfönstren inte förslår under sommaren, man får ställa upp dörren eller skaffa sidofönster, för att få lite korsdrag...
/magnus
Jag skulle råda dig att välja automatiska öppnare till tre av fönsterna och låta den fjärde vara manuell. För även på hösten, när det inte är så varmt att de automatiska öppnar sig, kan man vilja ha öppet lite i taket för att vädra ut fukt. Jag har det så. Och om man tänker ha växter på övervintring i växthuset som jag har, och har tagit bort de automatiska öppnarna pga kylan på vintern så är det praktiskt att kunna öppna en lucka manuellt de dagar det är bra väder. Och inte minst nu på vårkanten när solen kommit...
Anja Danmark
15-03-2010, 07:14
Jeg har åbnere på to ud af fire vinduer - også fordi jeg kan holde dem åbne om natten, som Tinnak skriver.
Og så har jeg et vindue i gavlen modsat døren, det giver også god gennemluftning, når både dør og vindue er åbne.
- og så har jeg købet nogle åbnere, som ikke behøver tages ind om vinteren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.