Lilla hjärtat
Hej!

Började fundera lite. Nu i kväll upptäckte jag att jag har blivit lite röd om kinderna och på nästippen. Har stått ute i växthuset större delen av dagen. Har alltid hört att man inte ska kunna få solbränna genom glas. Men hur är det? Tränger solstrålarna igenom växthusglas? Och ... läskig följdfråga ... ökar risken för hudcancer om man tillbringar mycket tid i sitt växthus?

Någon som har en aning?

Vänligen
//Linda
KarinSKARA
Visst tränger strålarna igenom men välldigt lite, mängden beror på hur tjockt glas/plast du har.
Jag blir också solbränd tidigt på våren för att jag vistas i växthuset större delen av dagen. Tycker det är mysigt att få lite vårfärg i lagom dos.
Hudcanserisken är mindre inne i växthuset än om du är utomhus. Är man ömtålig bör man använda solfaktor.
evachris
Hej!

Solens strålar ger D-vitaminer som gör att immunförsvaret ökar. Därför ser jag bara positivt på solen.

Sedan när solen är starkare så går det att undvika den mitt på dagen.

mvh
Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon