fjonke
Jag ska nu flytta till hus med gammal uppvuxen trädgård och vet inte vilken zon den tillhör. Det lilla på nätet som jag fick fram så har vi antingen zon 3 eller 5. Tycker den variationen verkar vara lite för bred. Hur ska jag få fram det riktiga värdet?
Överbölingen
Hej!

Bortsett från kartorna så finns vissa indikatorer till hjälp.
Fråga på närmaste plantskola
Kommunens trädgårdsmästare
Kolla upp kommunens "frostfritt djup" hos byggnadskontoret. Ju djupare desto kallare zon. Negativt
Kolla på samma ställe hur mycket snö takstolarna skall hålla för. Och medelsnödjupet, positivt, för att perenner skyddas men träd och buskar kan fara illa.
Hör dig för hos trädgårdföreningar.

Dessutom kan du alltid förbättra din zon. Väldränerat, vindskyddat osv. Microklimat går att anlägga.
Här har vi zon 4 — 6. Dyraträd och buskar köper vi med provenience "tåligare". Annars experimenterar vi vilt.
fjonke
Tack så mycket för dom goda råden. Jag ska fråga runt lite och köpa härdigare plantor.
KarinSKARA
Såg att du skrivit hemmahörande i Falköping på din sida.
Troligtvis har du zon 4-5 för det är ett köldhål i de trakterna säger de flesta som bor där.
Sedan beror det mycket på om du bor i samhället (något varmare) öppet ute på en åker (mycket kallare) eller i skogskanten.
Räkna du minst med zon 4 råder jag till.

Lycka till med nya hus och trädgårdsköpet biggrin.gif
Tänk på att fota mycket kommande tid så du kan "dokumentera" vad du har i rabatterna. Var också försiktig när du gräver så du inte skadar något senkommande.
fjonke
CITAT (KarinSKARA @ 14-03-2010, 09:16) *
Såg att du skrivit hemmahörande i Falköping på din sida.
Troligtvis har du zon 4-5 för det är ett köldhål i de trakterna säger de flesta som bor där.
Sedan beror det mycket på om du bor i samhället (något varmare) öppet ute på en åker (mycket kallare) eller i skogskanten.
Räkna du minst med zon 4 råder jag till.

Lycka till med nya hus och trädgårdsköpet biggrin.gif
Tänk på att fota mycket kommande tid så du kan "dokumentera" vad du har i rabatterna. Var också försiktig när du gräver så du inte skadar något senkommande.

Ja det är en del att tänka på. Bor inne i ett litet samhälle med mycket sol på tomten och skyddat läge. Egentligen är det väl bäst att vänta en säsong innan man gör ngt men det är svårt att låta bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon