CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-03-2010, 13:17)

Jag tycker ofta det inte brukar vara några problem man har ju dörrarna öppna + vädringsluckor öppna i stort sett dygnet runt på sommaren (blir det för varmt får man ingen frukt på tomat oavsett om man pollinerar).
Tagetes är dock bra att ha i växthuset eftersom de utsöndrar ett ämne som bromsar mängden skadliga nematoder i marken samt jag tycker att de ofta har humlor och liknande på sig. +Tagetes i växthus sägs minska risken för vita flygare.
Kryddväxter överlag brukar locka insekter så man kan ju ställa in någon lavendelkruka och dyl.
Tack Åsa! Ja, det förvåner mig inte att det blir sämre skörd om de blir för varma. 2009 var tokvarmt, det var mitt första år som odlare och jag hade dörren stängd...
Det är bra det där med kryddväxter, jag har anlagd ett kryddland bredvid växthuset
Jag skall dock plantera lite tagetes i växthuset, skall de vara ner i markbädden eller kan de vara i krukor?
Även om det känns som våren kommer aldrig komma igång så har jag en känsla av att det kommer att bli ett kanon år i trädgården

Speciellt efter alla mina nybörjarmisstag förr året

CITAT (Red Top @ 14-03-2010, 10:18)

Honungsfacelia är en bra växt. Bin älskar den och den är utmärkt till gröngödsling.
Annars är det nog så att bin dras mest till blåa blommor i allmänhet.
Tack för detta, jag letade men hittade inte dessa på någon fröfirma. Tror du det finns att köpa som sticklingar eller små plantor till sommaren?