Irene_L
Jag satt idag och tittade på min foton och hittade den här blomman som jag sått. Men jag har glömt vad den heter och jag har inte skrivit något namn under bilden:
[attachment=48077:ok_nd.jpg]

Hoppas att någon känner igen blomman!
Aqvakul
Är det säkert att du har sått den? Det liknar Uppländsk vallört - ett fruktat ogräs...
Irene_L
Jo jag har sått den ...fröna har jag fått i något byte. Visst liknar den vallört men ändå inte riktigt tycker jag. Min blomma är inte så hög.
Finns det fler förslag?
Maggan H
Kan det vara Storfjärva?
Aqvakul
CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 12:13) *
Kan det vara Storfjärva?

kan det faktiskt vara... tummenupp.gif
Irene_L
jaaa en fjärva kan det vara. Jag sådde tre olika förra året...tuvfjärva, stenfjärva och klippfjärva. Den här är nog mest lik en klippfjärva, Mertensia primuloides. Det kanske är en sån!
Maggan H
Ja, jag tror du har en Fjärva, men blommorna ÄR faktiskt mycket lika Vallörten, och ändå mer den rosa varianten, om man bortser från färgen förstås, den blir inte så hög.
Rosa vallört
[attachment=48087:vall_rt_rosa.jpg]
Irene_L
Ja dom var väldigt lika. Är dom släktingar på något sätt tro?
Gåsis
Jag tycker den är ganska lik min lindelofia. Den har nog varit med om ett och annant fröbyte oxå.

Eva 33c
Alla växter du fått som förslag (även på AOT) är släkt.
Både merensia, symphytum (vallört), lindelofia, pulmonaria (lungört) och myosotis (förgätmigej) tillhör alla Boraginaceae eller förgätmigejväxter.
En del av dem är svåra att skilja från varandra och vissa har bytt släktnamn inom denna grupp.
Din växt är lik både Mertensia primuloides och Lindelofian...Jag törs inte säga bergsäkert vilken du har smile.gif Men om du vet att du sått mertensian så är det väl mycket troligt att det är just den.
Irene_L
Aha...ja då förstår jag varför den är så lik blommorna ni har gett förslag på!

thanks.gif alla för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon