Full version: 0 gröna fingrar.
löv
dunno.gif Nu kliar det våldsamt i mina fingrar, men har ju de bittra minnen från förra säsonger; det vill helt enkelt inte leva på min balkong!
Den är i västerläge, och det blåser mycket där. Vad sägs om att börja så blomsterkrasse, och rosenböna för sen att ha' i krukor? Det kan väl inte misslyckas?? Är det för tidigt att så dem?

Har provat med många perenner också, men det blir pannkaka av allt ihob! Sen kommer det också en massa kryp, hur kan man bäst gardera sig mot det? Tack för råd och tips. blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenböna och krasse brukar funka bra men jag tycker det är lite tidigt att börja förkultivera dessa nu det brukar räcka med slutet av april-början maj. Bönorna kan även direktsås när jordtemperaturen är +15C i krukorna på balkongen. Krasse brukar även kunna direktsås ute runt mitten-slutet på april.

Felet många gör som misslyckas med odling på balkong är ofta att man har för små krukor. Odlingen brukar lyckas bättre ifall man satsar på några få riktigt stora byttor (ex. runt 20 liter) än om man har en massa små. Bönorna brukar behöva ha en hink på runt 20liter och direktsår man kan man sätta frön med runt 1dm mellanrum.

Om du ska ha balkonglådor satsa gärna på såna med vattenreservoar, det är ganska liten jordvolym i vanliga svenska blomlådor och är det varmt +blåser brukar de torka ut väldigt snabbt.
löv
smiley_small_hug.gif Oh, jag tackar, får väl lugna mig lite då....
Peztis
Om det är blåsigt, du har ingen möjlighet att sätta upp något skydd, något som bryter vinden lite?
Om växterna inte trivs så brukar i alla fall småkrypen göra det desto bättre... och vice versa.
löv
rolleyes.gif Ja, jag får väl sätta upp något, bara det att det då kan bli' alldeles för skugggit, där är sol från ca. kl 2 på eftermiddagen, så det är inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon