CITAT (Floristen @ 14-03-2010, 13:08)

Det finns ingen rekommendation hos Willab Garden i katalog eller på nätet om att jag behöver snörasskydd på intill liggande hus
Jag tyckte detta lät märkligt, så jag har också kollat på hemsidan.
Och i monteringsanvisningarna för "vägg-växthuset" står det faktiskt ganska tydligt vad som krävs. Både under rubriken "Garanti" och rubriken "Vintersäkra ditt växthus". Om det fanns där när du köpte ditt växthus vet jag ju förstås inte, har du kvar din monteringsanvisning? Otrevligt bemött bör man inte bli i vilket fall som helst.
Här kommer citat från anvisningen på nätet (fetstils markeringarna är mina):
GARANTIERVäxthus
Garantin gäller i 12 år från fakturadatum. Willab Garden ersätter fel som hänför sig till konstruktion, bearbetning eller material. Garantin täcker inte glas. Garantin bortfaller om inte huset är korrekt monterat.
Ligger det tung snö som överbelastar taket ska det skrapas ner. Man ska vidta försiktighetsåtgärder mot eventuellt nerstörtande snömassor och vintersäkra genom att stötta taket mitt i huset. ----
VintersäkringVi rekommenderar att Ni gör följande för att säkra Ert växthus om vintern:
1. Ligger det mycket snö på taket, skall man skrapa ner den. Tänk på att blöt snö
väger mer än torr. Är möjligheten för vintertillsyn dålig, kan man ytterligare
vintersäkra genom att placera en stötta i mitten av växthuset upp mot
taknocken.
2. Man bör vidta försiktighetsåtgärder mot ev. nerstörtande snömassor.
-----
Så det blir nog svårt att få hjälp av konsumentverket. För oss sm bor i trakter där det alltid är snö på vintern är det en självklarhet att hålla koll på snön på taken, men om man inte är van vid detta så förstår jag mycket väl man kan missa det.