Floristen
Plasttaket på mitt väggfasta 50.000:- växthus rasade ner nu i vinter när snön började smälta. Takdelarna är endast fastklämda 1 cm i aluminiumprofiler vilket är väldigt klent på en platta som är 70 x 310 cm. Det finns ingen rekommendation hos Willab Garden i katalog eller på nätet om att jag behöver snörasskydd på intill liggande hus. Jag blev väldigt besviken och kontaktade Willab Garden för att få hjälp med åtgärder. Jag fick ett väldigt arrogant och oseriöst svar från Anders Williamsson där han avsade sig sin del av ansvaret. Jag anser att produkten och supporten är mycket bristfällig. Jag råder samtliga blivande kunder som vill köpa växthus att välja en annan leverantör. Willab Garden har ingen kvalitet på produkterna och kan inte hantera reklamationer på ett professionellt sätt. no.gif
Louisen
Fy så tråkigt! Hoppas det löser sig.
kossan
Du hade inte funderat på att skotta taken? Det är väl normalt förfarande vid en snörik vinter som denna. Både för att skydda huset och växthuset! Men otrevligt bemött skall man aldrig behöva bli, oavsett situation!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har för mig att det stod någonstans när jag köpte mitt Julianaväxthus att man skulle sopa bort snön från taket så jag har kämpat mig ut till växthuset för att sopa bort snön trots att det varit så höga snödrivor att jag fått vada fram.

Ju plattare taket på växthuset är desto viktigare brukar det vara att sopa bort snön. Inte ens många yrkesväxthus klarar denna mängd snö vi fått iår. Jag vet yrkesodlare som slagit sönder fönsterrutorna i taket för att låta snön rasa in då tyngden från snön har varit en risk för total kollaps för stommen.
Crassula
Jag har ett växthus på 24M2.
När snödjupet på taket blir för djupt sätter jag på en värmefläkt på 4KV i några timmar.
Värmen gör att all snö glider av taket.
Mycket bekvämt men det kostar några kronor.
vips
Trist historia. Som jag förstår det har snön rasat från själva huset ner på växthuset, blir såklart en rejäl smäll nu när snön är blöt och tung. Inte lätt att komma från det genom att skotta heller, man kan väl knappast skotta på tvärs mot taket, så snön hamnar ju på växthuset hur man än gör. Är/var det kanalplast i taket, det är väl standardlösningen hos Willab, så kan jag tänka mig att den böjer sig lite och hoppar ur spåren. Skulle kanske vara bra med en extra förstärkning under plattorna...

/magnus
Ally
Fast problemet här var att all snö från husets tak rasade mot uterummet, tror jag

Vi trodde att altanen skulle rasa från tyngden av snön, vi skottade bort det.
Hade tänkt också klättra upp på husets tak att skyffla bort snön, men gjorde inte det...

Inte så konstigt egentligen att glas taket inte höll .... crying.gif

Men Willab borde ha bättre bemöttande, that's for sure no.gif
Crazy4Flowers
Självklart blir det en för hög belastning om snön från hustaket rasar ner på växthuset, det borde stå med RÖD text att man måste ha snörasskydd på hustaket då hade detta problem inte uppstått. Det är ju där det brister, man kan tycka att dom ska ta åt sig kritiken och rätta till informationen och be om ursäkt för att informationen var bristfällig. I USA så hade dom blivit stämda, därför är dom övertydliga med alla instruktioner så det bara inte kan gå fel i onödan.

Som konsument har du nog rätt i detta fall om det inte framgick att man skulle ha snörasskydd. Kolla med konsumentverket.
Eva 33c
CITAT (Floristen @ 14-03-2010, 13:08) *
Det finns ingen rekommendation hos Willab Garden i katalog eller på nätet om att jag behöver snörasskydd på intill liggande hus

Jag tyckte detta lät märkligt, så jag har också kollat på hemsidan.
Och i monteringsanvisningarna för "vägg-växthuset" står det faktiskt ganska tydligt vad som krävs. Både under rubriken "Garanti" och rubriken "Vintersäkra ditt växthus". Om det fanns där när du köpte ditt växthus vet jag ju förstås inte, har du kvar din monteringsanvisning? Otrevligt bemött bör man inte bli i vilket fall som helst.
Här kommer citat från anvisningen på nätet (fetstils markeringarna är mina):

GARANTIER
Växthus
Garantin gäller i 12 år från fakturadatum. Willab Garden ersätter fel som hänför sig till konstruktion, bearbetning eller material. Garantin täcker inte glas. Garantin bortfaller om inte huset är korrekt monterat. Ligger det tung snö som överbelastar taket ska det skrapas ner. Man ska vidta försiktighetsåtgärder mot eventuellt nerstörtande snömassor och vintersäkra genom att stötta taket mitt i huset.
----

Vintersäkring
Vi rekommenderar att Ni gör följande för att säkra Ert växthus om vintern:
1. Ligger det mycket snö på taket, skall man skrapa ner den. Tänk på att blöt snö
väger mer än torr. Är möjligheten för vintertillsyn dålig, kan man ytterligare
vintersäkra genom att placera en stötta i mitten av växthuset upp mot
taknocken.
2. Man bör vidta försiktighetsåtgärder mot ev. nerstörtande snömassor.
-----

Så det blir nog svårt att få hjälp av konsumentverket. För oss sm bor i trakter där det alltid är snö på vintern är det en självklarhet att hålla koll på snön på taken, men om man inte är van vid detta så förstår jag mycket väl man kan missa det.
theseraphim
om den texten som eva33c nämner fanns när ni köpte så är det kört att få ersättning från Willab såvida de inte gör det av ren goodwill men det är tveksamt då det skulle bli en framtida praxis. Oftast så räknas skador av naturens krafter som Force Majure och då gäller sällan några garantier. Synd att bemötandet var så dåligt däremot då kunde han helt enkelt hänvisa till den infon som eva33c visade så kan man ju förstå resten själv.
skogstroll
CITAT (Floristen @ 14-03-2010, 13:08) *
Plasttaket på mitt väggfasta 50.000:- växthus rasade ner nu i vinter när snön började smälta. Takdelarna är endast fastklämda 1 cm i aluminiumprofiler vilket är väldigt klent på en platta som är 70 x 310 cm. Det finns ingen rekommendation hos Willab Garden i katalog eller på nätet om att jag behöver snörasskydd på intill liggande hus. Jag blev väldigt besviken och kontaktade Willab Garden för att få hjälp med åtgärder. Jag fick ett väldigt arrogant och oseriöst svar från Anders Williamsson där han avsade sig sin del av ansvaret. Jag anser att produkten och supporten är mycket bristfällig. Jag råder samtliga blivande kunder som vill köpa växthus att välja en annan leverantör. Willab Garden har ingen kvalitet på produkterna och kan inte hantera reklamationer på ett professionellt sätt. no.gif

det var ju trist... fast mitt växthus är oxå paj och jag har beställt nya rutor (i plast denna gång) från Willab. Sen har jag mailat dem och frågat hur jag ska göra och jag fick jättesnabbt svar... att jag skulle vänta med att limma rutorna med silicon innan det var 15 grader plus för att det skulle härda, och om jag var jättestressad så kunde jag försöka klämma fast dem med klämmor tills det blev varmt. Konstigt...... fast växthus tål ju inte sådär supermycket snö, jag brukar sopa mitt ibland
Floristen
Tack för alla kommentarer! thanks.gif

Vi skottade faktiskt ner snön från växthustaket, i flera omgångar. Men precis som ”Eva 33c” skriver så är vi nog ovana vid att hantera snömängderna som denna vinter bjudit. Vi insåg inte effekten av den nedfallande snön från garagetaket. Även ”vips” har en stor poäng i att plattorna behöver ytterligare stag på undersidan för att stå emot belastningen från all snö. Det är denna kreativitet man hade önskat från Willab och i synnerhet från deras VD. Vi åtgärdar det som krävs inför nästa vinter men Anders Williamssons usla bemötande kvarstår. Det är det som skiljer en dålig leverantör från en bra. Vi har begärt att få ärendet prövat, både hos Konsumentverket och ARN. Återkommer med utfallet.

Rekommendationen kvarstår: Välj en annan leverantör om ni ska köpa växthus!
vips
En stötta hade nog inte gjort mycket nytta, stommen står ju kvar, på ett väggfast växthus får man ju stöd av huset också. Däremot är plattorna rätt mjuka, var förbi hos Willab och kikade på ett nytt växthus för egen del idag och passade på att känna efter. Fick känslan att ett snöras ganska lätt böjer eller knäcker plastskivorna så att de faller ner, speciellt på de lite större modellerna. Så ett rasskydd på taket är nog på sin plats. Man kanske kunde skruva i "spröjs" på insidan för att förstärka taket, men frågan är väl då hur mycket stommen är dimensionerad att bära... smile.gif

Tänkte mig för egen del glas i taket, men med det kommer sitta på husgaveln, så det skall inte behöva utsättas för riktigt lika stora påfrestningar.

/magnus
Sollan A
Tråkigt med taket men man kanske inte ska döma ett helt företag från bemötandet från en person. Själv blev jag väldigt väl bemött då jag köpte mitt växthus från dem... Och de rekommendationer de har innebär att de har lämnat ansvaret till konsumenten. Och det är det ju inte ensamma om...
Hoppas det löser sig på bästa sätt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon