Tänkte sätta häck av brudspirea och har letat prisuppgifter på nätet. Undrar nu hur det kan variera så mycket som mellan 28 och 129 kr för en planta?? Jag har ingen brådska, så jag behöver absolut inte ha "färdigvuxen" häck. Är det stor skillnad i kvalitet om man köper på ex. Blomsterlandet eller Plantagen eller om man handlar på en "riktig" plantskola?
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2010, 15:38
28kr lär innebära en mycket liten barrotad planta som kommer i buntar, kallas häckplanta ibland är det i strt sett bara en pinne med rötter. De högre priserna brukar vara krukodlat och mera färdiga buskar, ju mer de kostar desto större + äldre är de.
Det brukar inte vara så stor skillnad i kvalitén, kanske plantagens kan vara lite sämre ibland de verkar ha så lite personal så de verkar inte hinna kolla igenom leveranserna ex. ser man ofta fruktträd på Plantagen som nog många andra plantskolor hade reklamerat men det kan ju vara skillnader på olika plantagenbutiker ofta är det ju butikschefen som sätter tonen på butiken.
Priserna på växter varierar även om det är i norr eller söder och det kan skilja mycket på priserna ibland. Om du ska köpa barrotat börjar det bli dags eftersom det ju ska ner i marken när jorden tinat och rett sig vilket ju kan ske ganska snart i söder när väl värmen sätter fart, krukodlade plantor kan man ofta plantera hela säsongen men man bör undvika högsommar. Man kan ringa runt till trädgårdsbutikerna runtomkring och också fråga efter prisuppgift och då kan du även fråga vad det är du får för pengarna är det en minimal barrotad planta eller en mer rejäl rotad planta.
http://www.hortogreen.com/shop/ tycker jag är bra, annars är handelsträdgårdarna i BoGrönt kedjan bra, tycker inte att småplantor (barrotade) skall kosta mer än 250kr/10 st.