karinmaria
Sitter här och inventerar mitt fröförråd och fundera på om jag ska prova på något nytt i år. Vill ha inspiration av er alla.
Platinum
I år blir det dels de jag brukar odla dvs. kryddgrönt, tomat, gurka, chili, paprika, sallad, spenat, rädisor, sockerärtor, purjolök, vintersquash och sommarsquash och dels nyheter för min del som asiatiska bladgrönsaker, mangold, gröna ärtor, vaxböna, blomkål och strandkål och kanske något mer som jag glömt att rabbla upp.
Åsa, mälardalen zon 2
Detta kommer det bli i år

Vaxböna

purpurböna

rosenböna

sojaböna

rödbeta

gulbeta

tomat

chili

shiso

shungiku

tatsoi

pink lettucy

mizuna

sallat

ruccola

vintersquash

sommarsquash

pumpa

mangold

spenat

jordmandel

kunchi

malabarspenat

trädgårdsmålla

dill

persilja

vitlök

basilika

chorogi

Jordärtskocka

Good King Henry

katah
ALLA ! minus några wink.gif , av bönor bara rosenbönan, inte potatis, inte rödbeta och inte jordärtskocka och inte rotkörvel, inte alla kryddor, men många kryddor ändå.
Men så gott som resten ...
Harvey
sallad flera sorter
morot
spenat
palsternacka ibland
rödbetor
ärtor
sqush o pumpa
gurka
tomat
bönor
koriander
persilja
rädisa
lök olika
vitlök
luftlök
rättika

o säkert mer som jag inte kommer på.
rosita
Röd och grön romansallat, spenat, rädisor, dill, persilja, gräslök

Rödbetor, morötter, fänkål, rotselleri, kålrabbi, grönkål, vitkål, rödkål, blomkål, broccoli

västeråsgurka, purjolök, gul lök, röd lök, vitlök

kronärtskocka, squash

paprika, spetspaprika, minipaprika, tomaterna Sungold, Oregon spring, dansk export, Thumbling Tom

Gurka, aubergine, chili, vattenmelon, gul melon

Portlak, malabarspenat
karinmaria
Tack alla för era tips! Får ta med mig plånboken till trädgårdsmässan. :-)
Anemone nebulosa
Nu skriver jag det som jag kommer ihåg just nu:

violett brysselkål
rödaktig spetskål
grönkål
savoykål
asiatisk kål (´Prize choi´)
ev. ytterligare asiatiska bladgrönsaker
ev. ruccola
rädisa
spenat
kaukasisk rankspenat
mangold
röd trädgårdsmålla
sallat av många olika slag
sommarsquash
vintersquash
pumpa
melon
majs
paprika
tomat
purjolök
piplök
kepalök
ev. ramslök
sibirisk gräslök
gräslök
persilja
bladdill
krondill
citronkoriander
koriander
potatis
morot
palsternacka
rödbeta
ev. kålrot
persiljerot
gotländsk haverrot
sockerärt
märgärt
salladsärt
brytböna
störböna
bondböna
rosenböna
+ en del kryddor och ätliga blommor
Susalusa
Jisses, vilka långa listor! Hur hinner ni äta allt?? Eller ni säljer/ger bort till nära och kära? tongue.gif
Anemone nebulosa
För egen del blir det inga jättemängder av varje, utan lite av varje pga platsbrist. Tycker det är svårt att begränsa sig, det är nog därför det har blivit så många olika sorter. Jag odlar också en del på höjden vilket ger mer plats över, bla höga bönor och ärter istället för låga sorter. Rankande squash och en del gurkor låter jag klättra på höjden likaså. Problemet är att jag har för mkt sättpotatis då jag fått en hel del av folk utöver det jag själv införskaffat som inte får plats, men det löste sig genom att jag får odla resten hos min farmor och farfar.

Fördelen är ju att fröer håller ganska länge, så köper man på sig många olika sorter så får man ju större variation med en gång, som man kan odla flera år framåt om det blir fröer över.

Vissa grönsaker som växer fort tenderar det att bli mer av än man klarar att äta upp själv dock. Tex sommarsquash och rädisor, eller stora pumpor som man måste dela på. Då ger jag till vänner och familj. Sälja är ju också en idé...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag odlar också jättelite av varje, de flesta fröerna håller ju mer än ett år och man äter ju annars oftast inte upp det, jag har minimal plats att odla på. Det räcker ju ofta med någon meter plocksallat och kanske bara 1-2m mangold och sånt + man kan så i omgångar med vissa grönsaker så de inte blir klara samtidigt.

+Man kan ofta odla flera saker på samma plats ex. rädisor och sånt som man skördar snabbt lämnar ju hål där man kan så eller plantera ner grönsaksplantor av något annat. Så planerar man kan man få plats med flera grönsaker på en säsong bara på 1kvm

Squash och pumpa går bra att frysa (blir bäst kokt och puread som kan tas fram och användas till falsk ostkaka, soppor mm.)
Knytt
I år odlar vi bl.a.:
Potatis, tre sorter
Kepalök, tre sorter
Scharlottenlök, 2 sorter
Vitlök, 3 sorter
Morötter
Rädisor
Störpurpurbönor
Rosenbönor
Märgärt
Majs
Broccoli
Vitkål
Purjo
chili
Tomater
Olika sorters sallat
Gurka
Melon
paprika
Kryddor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon