karinmaria
14-03-2010, 14:24
Har inte odlat mangold eller squach men i år ska jag test. Vilka är era bästa sorter?
M i Mälardalen (zon 2)
14-03-2010, 21:01
I år är första året på länge som jag inte tänkte odla Mangold. Mitt trädgårdsland är väldigt litet tyvärr, så jag måste nog låta det vila från Mangold en säsong eller två. Jag har provat olika sorter och min klara favorit är den rödstjälkiga Rubarb Charb. Den ger bäst skörd och godast stuvning i min "sura lerjord".
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2010, 21:13
Rubarb/ruby chard är oftast den svåraste mangoldsorten eftersom den ofta går upp i blom istället för att bilda blad i många jordar och klimat.
Jag tycker spetsmangold, rainbow, Gelber schnittmangold och liknande är goda. Spetsmangolden och Gelber schnittmangold brukar även överleva vintern så man brukar kunna få en tidig vårskörd. Även gamla trotjänaren Zilver är en bra sort (och zilver kan ofta hittas i fröställen med billigare fröer, billiga fröer betyder inte att det är dåliga sorter, och höga priser på sorter betyder heller inte att de är så mycket bättre).
Squash är ett brett släkte om det ska vara busksort som äts ung = zucchinihållet säger jag Costata romanesca och white bush lebanese, + de gamla vanliga sorterna patriot och gold rush.
Ska det vara rankande som växer mera som pumpa säger jag tromboncino, funkar bra att äta som ung + den kan även sitta kvar och odlas likt vintersquash. Vintersquashsorter är jag inte så förtjust i så jag har ingen sort jag kan tipsa om där.
karinmaria
20-03-2010, 18:29
Tack för tipsen!
Platinum
20-03-2010, 21:34
Vintersquashen Blue hubbard blev jag lite kär i förra hösten när jag odlade den för första gången nånsin så den återkommer i år tillsammans med annan för prov, passande för min zon (=4) vad det verkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.