Hur lång tid tar det innan man kan använda färsk gödsel?
Jan Lindgren
14-03-2010, 17:54
Hej!
Ca 10 minuter. Jag använder ofta helt färsk gödsel.
MVH
Jan Lindgren
Det beror nog på hur du tänkt använda det och i vilka mängder, så som jag har förstått det.
Små mängder färsk hästgödsel på rosor funkar jättebra.
Dessutom så kan man gräva ned det djupt i trädgårdslandet.
Att lägga på mängder i land och rabatter är nog ingen vidare idé, dock.
Men har du tillgång, samla ihop det nu! Tiden går ju fort och snart är det brunnet och färdigt för användning så som du vill använda det. Jag min dumsnut har skjutit på det i flera år, har tillgång till hur mycket som helst eftersom det finns många hästtokar i min omnejd. Hade jag gjort det när jag kom på det och sedan hämtat kontinuerligt så hade jag ju haft det väldigt bra med gödsel nu i både land och rabatter.
Eva i Höga
14-03-2010, 18:26
Peztis, ge dig iväg och hämta gödsel, det är värdefullt! Jag gör som du att jag gräver ner lite i jorden, resten sparar jag och får en härlig mylla att lägga på där det behövs.
Ja, jag hämtade en del i höstas som jag har lagt i en gallerkompost blandat med höstens löv. När det blir lite varmare så tänkte jag hämta mer - mycket mer - och blanda ned där det behövs.
Jag har sådan tur så hon som har hästen (och som gääärna blir av med gödslet för att slippa betala för hämtning av det) har torv istället för spån eller halm. PERFEKT säger de som "vet"!
Jag hade tänkt använda det i kökslandet och att blanda med planteringsjorden i hinkarna i växthuset (till gurka, melon, paprika, tomat o s v)
Inte vågar jag väl ha alldeles färsk gödsel? Förr sa man väl att den skulle vara bränd i ca 6 mån?
Preussen
15-03-2010, 08:08
det beror sig på vad du ska odla i kökslandet. till potatis och de flesta rotsaker så är det inte så populärt men om du ska odla kål och majs går det fin fint eller varför inte solrosor.
blandar du du ut gödslen med kompost så funkar det fint i krukorna. annars kan du lägga skockorna i vatten använda blandningen som gödselvatten.
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2010, 08:24
Till gurka och melon skulle jag inte använda färsk gödsel, men i mindre mängd till chili och tomat (man kan pytsa på mera gödsel på tomaten efterhand så en del kan ju ligga och brinna för att användas senare under sommaren) funkar det + squash och pumpa brukar ju gå att tom plantera direkt i en gödselstack.

Tack för era svar! Jag kommer nog att lägga det mesta i landet där jag ska odla kål, squash och tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.