Full version: Placering av dörren?
Ally
Har beslutsångest...
Jag har beställt en Euro-Serre Maxi 4 14,1 kvm (309x457) med dubbeldörrar på långsidan som blir mot söder...
Blir det slöseri med bästa odlingsyta?
Eller blir det ändå för starkt sol på södra sidan? confused.gif
Det blir plast på taket, glas på väggarna (har bestämt efter många många timmars läsandet på övriga tråd här i forumet!).
Säljaren sa att med plast på taket behövs inga skuggardiner - stämmer det? (Stockholms område, om det gör nån skillnad var i landet man bor...)

Och- om dörren blir på långsidan ändå, ser det obalanserad ut om den inte är i mitten? Nån som har dörren närmare ena änden som ångrar? g.gif

Tackar för all råd!
Peztis
Det är ju svårt att ge råd, det beror ju på hur växthuset är placerat med tanke på övrig trädgård.
För mig kommer det bli mest naturligt på ena kortsidan så då blir det där.
Ally
Hmm.. Glömde beskriva...
Här kommer ett försök att rita i "Paint" (värdelös verktyg förresten)
[attachment=48094:v_xthusplacering2.bmp]

Växthus är svårplacerad eftersom det är slänt på bak delen och sidan av tomten, och det finns stora stenar etc.

Men för odlingens skull.... skulle södersidan vara bättre placering för plantorna och inte dörren?
Tomten är mer platt på långsidan, på kortsidan är det slänt, det blir nog en mur upp till växthuset.

sååå svårt att beskriva!

Tomt gränsen är ganska nära högra sidan av växthuset, säkert mindre en 4 meter.
Trädgårdslandet är långt ifrån växthuset, på vänstra sidan av huset (men där finns ingen plats för ett växthus)
Tänkte också ha en sittplats inne i växthuset.
Sussie F-Flower
Hur många vädringsluckor/fönster ska växthuset ha?
Min tanke var bara OM det skulle bli väldigt varmt och luckorna inte räcker för att ventilera ut den varma luften, så kan dörren hjälpa till om man öppnar den...
En dörr i söderläge ger inte lika mycket svalka som en dörr i österläge.. plus att vindarna är väl mest vanliga ifrån öster, ifrån havet alltså. (?)
Blir det en kall sommar så är det ju bara bra att odla i söder.

(Jag skulle nog hellre välja att placera dörren i österläge.)
Peztis
Som jag har förstått det - rätta mig VÄLDIGT gärna om det är någon som VET - så har man odlingarna i söderläge i växthuset. Då borde det kanske vara lämpligt med ingång på kortsidan i österläge för din del.

Planerar du ha fasta odlingsbänkar eller ska du ha krukor/odlingssäckar?

Jag planerar ha fasta odlingsbänkar i öst- och söderläge med ingång i västerläge då norrsidan vetter mot en häck och det blir inte praktiskt för mig att ha det på annat sätt.

Så här planerar jag ha det: [attachment=48097:V_xthusplaner2.jpg]

Jag tycker du jorde ett jättebra jobb med Paint!

CITAT (Sussie F-Flower @ 14-03-2010, 20:33) *
Hur många vädringsluckor/fönster ska växthuset ha?
Min tanke var bara OM det skulle bli väldigt varmt och luckorna inte räcker för att ventilera ut den varma luften, så kan dörren hjälpa till om man öppnar den...

Om långsidorna vetter mot söder och norr, bör man då ha fönstren i norrläge, alltså? Om jag minns rätt så är det tre fönster, ska alla tre vara åt samma håll eller två åt norr och ett mot söder...?
Ally
Nice! Vad använder du för program? Det var jobbigt att få ihop en "bild" med Paint! (men tack!)

Jag ska förmodligen ha krukor, har inte bestämt mig 100%.

Om man har bäddar, och förbättra jorden med kompost etc. och byter ut vartannat eller vart tredje år ... kan man inte göra samma sak när man odlar i stora krukor? dvs inte byta ut all jord (dyra säckar) men byta hälften och sedan ha i kogödsel och kökskompost?
Jag pratar om krukor som är ~50 cm hög, ~50 cm i diameter.

Det blir 4 fönster, jämn fördelad. Jag tror inte att alla ska vara på samma sidan, för att ha bättre ström med luft.
Vi får mest vind från södra sidan, känns så när vi sitter på altanen i alla fall.
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 20:40) *
Om långsidorna vetter mot söder och norr, bör man då ha fönstren i norrläge, alltså? Om jag minns rätt så är det tre fönster, ska alla tre vara åt samma håll eller två åt norr och ett mot söder...?

Jag har för mig att man ska ha EN ingång på ena sidan och TVÅ utgångar på andra sidan.... g.gif
Zorken
Har du plast i taket tycker jag absolut inte att du ska ha dörren i söderläge.Har själv kanalplast i taket och alla blommorna trivs i söderläge. Vad de gäller antal ventilationsluckor så säger experterna att 25% av bottenytan ska gå att öppna i taket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon