Full version: Ett hopplöst fall?
Larsrune
God afton!

Vid husköp finns som bekant risken att råka ut för "dolda fel", detta träd får dock räknas till de mer synliga felen:

Förre ägaren har ingen aning om vad det är för träd så jag antar att det blev planterat i samband med husets uppförande 2005 och därefter lämnats utan närmare skötsel. Vad jag kan se har det dels växt ut ett skott från grundstammen som sedan bildat en krona, och dels en inympning som växt utan beskärning och nu vikt sig. Utmärkt att hänga fröautomaten i som synes, men kanske inte så väldigt vackert.
Inympningen är flexibel nog att räta upp, åtminstone om detta görs steg för steg, men då blir det ett hiskeligt högt och smalt träd som inte lämpar sig i det blåsiga klimat som råder här. En liten skada finns även på inympningen där grenarna har skavt mot varandra (i höjd med taket på fröautomaten).
Är det möjligt att få ordning på detta träd?
Peztis
Jag hade i alla fall försökt!

Klipp bort den där grenen som kommit vid ympningsstället, det lär ju klnappast se likadant ut som resten av trädet i alla fall.
Ta sedan en stav och försök räta upp "fågelautomathållaren". Du får nog spänna lite i taget, tar du allt på en gång så kan det kanske knäckas.

Du har ju inte mycket att förlora på att försöka i alla fall. Om du inte gillar fröautomathållaren, förstås! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Skottet från grundstammen ska bort. Och gällande det andra det kan ju även vara någon hängvariant för de brukar man ympa hyfsat långt upp som ditt träd är (även om jag tycker de ändå ympar på för låg höjd). Kan du ta några närmre bilder på knoppar och dylikt så kanske man kan se vilket släkte det är åtminstone.
malarmaster
Håller med föregående skribent.Troligen är det en hängvariant av något kanske silverpäron?Ta bort ympen/kronan o gör inget mer förrän blad/blommor kommer så att det går att avgöra vad det är Mvh Ulf
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 14-03-2010, 21:27) *
Håller med föregående skribent.Troligen är det en hängvariant av något kanske silverpäron?Ta bort ympen/kronan o gör inget mer förrän blad/blommor kommer så att det går att avgöra vad det är Mvh Ulf

yes.gif
Larsrune
Tack för alla snabba och informativa svar! Jag bildgooglade "silverpäron" och jämförde med några bilder som togs förra våren (prospektet vid husförsäljningen), och visst ser bladformen ut att stämma - ganska smala och något hoprullade. Bladen på skottet är bredare och slätare. Jag knäpper några närbilder i morgon så får expertisen något att bygga vidare på. Spännande! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon