Full version: Odla i köket
Ida.h-son
Är väldigt ny med det här att odla saker..
Har tänkt att jag ska börja odla lite grönsaker i köket och undrar om man ska följa anvisningarna som står på fröpåsarna? Det där med vilka månader man ska så?
Det borde väl inte spela någon roll så länge jag ser till att ha rätt temperatur och ljus mängd?
Mårbacka
Om du ser till att ha tilläggsbelysning ovanför dina frösådder under de mörka årstiderna kan jag tänka mig att det går bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Alla grönsaker funkar inte inomhus, vilka är det du tänkt odla?
Ida.h-son
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-03-2010, 07:04) *
Alla grönsaker funkar inte inomhus, vilka är det du tänkt odla?

Att allt inte funkar inomhus vet jag smile.gif

Än har jag inte bestämt vad jag ska odla, tar gärna emot tips om vad som är lättodlat smile.gif
Men mina tankar har kretsat kring någon sorts basilika, baby-leaf, krasse, gräslök..
Är främst intresserad av kryddörter, men jag kan inte så mycket om dom.
Har även hört att man kan plantera vitlök och sedan äta blasten som kommer upp.
Bassam
Hej

Nästa alla kryddor kan leva i köket med extra ljus.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika, koriander och liknande = kryddväxter som trivs i den miljön vi har inne brukar trivas bäst. Härdiga växter som kan överleva svensk vinter el. behöver kall medelhavsvinter kan vara kinkigare i rumstemperatur.

Det som brukar ge mest ur näringssynpunkt på liten yta är groddar.
Ida.h-son
Groddar har jag provat, det var ju väldigt smidigt, men tyvärr har jag än så länge inte tyckt om de sorterna jag har smakat..
Men jag får ta reda på lite mer fakta om kryddväxter smile.gif
Tack för alla svar!
salikons
Jag har provat att odla sallad i kruka, och dt gick fin fint. Annat jag har haft är basilika, persilja, gräslök. I år testar jag tomater, men hitills är de för små för att jag ska veta vad resultatet blev. Återkommer senare i vår och berättar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon