evachris
14-03-2010, 22:25
Hej!
Jag är nybörjare på att odla. Vi ska odla i pallkragar och i växthus.
Går det att åka iväg en vecka under sommaren utan att allt jobb är gjort i onödan.
Vi ska odla i växthus, aubergine, chilli, tomat
på friland ska vi odla olika grönsaker
Vad krävs för att vi ska kunna åka på semester?
mch
Eva-Christin
Aqvakul
14-03-2010, 22:28
Växthuset kräver ett bra ventilationssystem och någon form av automatbevattning, om ni inte kan få lite hjälp av grannen..
Trädgårdslandet bör klara en vecka, om ni vattnar rejält innan ni åker.
Växthuset behöver en bevattning eller en vattnare.
Och du måste tänka på bevattningssystemet långt innan du åker iväg,
det behöver ofta justerars några dagar för att fungera.
Min första system fungerade väldigt dåligt, så det gäller att välja rätt och i god tid.
Trädgårdslandet lämnar jag utan beskymmer tom. två veckor , men jag täckodlar.
kolla lite om täckning kan vara något för dig , då behöver du inte oroa dig för trädgårdslandet hela sommaren.
Jag slutar vattna i princip vid midsommar när alla växter har fått sin täckning !
Aqvakul
14-03-2010, 22:45
Täckodlig är superbra - men inte om man har problem med mördarsniglar...
Planera inte att åka i det mest kritiska skedet, när fröerna är nysatta eller väldigt små. Då klarar de mycket mindre, en het dag räcker för att odlingen ska misslyckas. (om du inte har självbevattning).
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2010, 07:41
Det beror på hur man odlar, jag odlar i markbäddar och dränker jag in växthuset med vattenspridaren i någon timmeså kan jag åka iväg en vecka utan problem även ifall det är varmt. (jag brukar dock hela tiden vatta mycket men sällan för då söker sig rötterna nedåt och blir mer torktåliga) + jag brukar ha dörr och vädringsluckor öppna för att hindra att det blir jättevarmt.
Det finns ju bevattningsystem på timer att köpa till växthus !men snälla grannar är bra att ha som kan titta till grödorna om det blir torrt och varmt.
Platinum
16-03-2010, 06:43
Det viktigaste är väl att plantorna inte är nyplanterade så att de har hunnit rota sig ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.