MartinaJ
Jag är nybörjare på det här med odling men funderar på att så någon/några klätterväxter att ha i krukor på balkongen, som kan klättra längs räcket.

Balkongen ligger åt väster utan väggar och tak så även södersolen når den, och jag bor i zon 1.

Främst har jag funderat på krasse, blomman för dagen och luktärt, kan ni ge mig lite tips om vilket jag bör välja för att få finast blommning och störst chans att lyckas? Jag är även öppen för andra förslag.

Jag har inte plats för några jättestora krukor, funkar storleken ca 10 liter eller måste man ha större?
Hur gör jag för att så? Jag har inget svalt utrymme utan om jag ska så dem inomhus får de stå någonstans inne i lägenheten.

Vad tror ni, vad är lättast att lyckas med som nybörjare med inte alltför gröna fingrar?
Åsa, mälardalen zon 2
10-20liter brukar funka bra. Det räcker ifall du petar ner frön i mitten slutet av april i krukor du har i fönstret. (svalt utrymme behöver man mest ifall man sår lite tidigt) + du kan även direktså i krukorna ute när det blivit tillräckligt varmt i jorden i krukorna.

Ex. på sånt som brukar vara lättsått blomsterböna (störvariant ifall den ska klättra), krasse, blomman för dagen.

Luktärter kan vara lite kinkiga att odlas i kruka men du kan ju testa någon planta och se hur det går.
Sussie F-Flower
Jag har inga fler förslag på blomsorter då du redan har nämnt dom två som jag tänkte på... nämligen krasse och luktärt.

Min mamma brukar alltid ha luktärtor i en balkonglåda med en sån där ihopfällbar spaljé. Den växer alltid ända upp till taket och doftar så gudomligt gott. wub.gif
Och hennes granne har "klätterkrasse" i sin balkonglåda med en likadan spaljé. Bådas spaljéer är alldeles täckta av blommor och det ser så otroligt fint ut när man går förbi.

I år ska jag, för första gången, också ge mig på denna "klätterkrasse". yes.gif

NU kom jag på... yahoo.gif en UNDERBAR klätterväxt!!! Du som bor i zon 1!!!