MartinaJ
Jag är nybörjare på det här med odling men funderar på att så någon/några klätterväxter att ha i krukor på balkongen, som kan klättra längs räcket.

Balkongen ligger åt väster utan väggar och tak så även södersolen når den, och jag bor i zon 1.

Främst har jag funderat på krasse, blomman för dagen och luktärt, kan ni ge mig lite tips om vilket jag bör välja för att få finast blommning och störst chans att lyckas? Jag är även öppen för andra förslag.

Jag har inte plats för några jättestora krukor, funkar storleken ca 10 liter eller måste man ha större?
Hur gör jag för att så? Jag har inget svalt utrymme utan om jag ska så dem inomhus får de stå någonstans inne i lägenheten.

Vad tror ni, vad är lättast att lyckas med som nybörjare med inte alltför gröna fingrar?
Åsa, mälardalen zon 2
10-20liter brukar funka bra. Det räcker ifall du petar ner frön i mitten slutet av april i krukor du har i fönstret. (svalt utrymme behöver man mest ifall man sår lite tidigt) + du kan även direktså i krukorna ute när det blivit tillräckligt varmt i jorden i krukorna.

Ex. på sånt som brukar vara lättsått blomsterböna (störvariant ifall den ska klättra), krasse, blomman för dagen.

Luktärter kan vara lite kinkiga att odlas i kruka men du kan ju testa någon planta och se hur det går.
Sussie F-Flower
Jag har inga fler förslag på blomsorter då du redan har nämnt dom två som jag tänkte på... nämligen krasse och luktärt.

Min mamma brukar alltid ha luktärtor i en balkonglåda med en sån där ihopfällbar spaljé. Den växer alltid ända upp till taket och doftar så gudomligt gott. wub.gif
Och hennes granne har "klätterkrasse" i sin balkonglåda med en likadan spaljé. Bådas spaljéer är alldeles täckta av blommor och det ser så otroligt fint ut när man går förbi.

I år ska jag, för första gången, också ge mig på denna "klätterkrasse". yes.gif

NU kom jag på... yahoo.gif en UNDERBAR klätterväxt!!! Du som bor i zon 1!!!
Du är inte sugen på att prova Trumpetranka? Den måste du isåfall ha i en stor kruka, och den är perenn så den får du ta in och förvara i något svalt förråd under vintern.

Bilden är antingen ifrån odlas eller Impectas frökatalog.
MartinaJ
Tack för tipsen! tummenupp.gif
Jag väntar nog med att bestämma mig till jag ska köpa fröer, då blir det säkert så att man fastnar för någon lite mer än nån annan.
oliv
Om du kan tänka dig klematis...klematis på balkong

Även blåregn kan odlas i kruka på balkong...blåregn på balkong

Jag tänkte först på rosor, men de skulle nog göra sig finare växande uppåt på en spaljé eller som stamros. whistling.gif
Fröken Balkong
Med risk att idiotförklara mig själv, men hey, frågar man inget får man inget veta.

Kan man inte odla ros på balkongen och låta den klättra på en spaljé? Jag är sugen på att ha en ros på balkongen. Går det att använda den som insynsskydd på kortsidan av balkongen? Det är soligt läge men dock kan det vara blåsigt.
Bassam
Hej
På soliga läggen du kan plantera rosor men gör lite skydd mot blåst.
H:Bassam
redz0nia
Jag har själv odlat upp luktärt o slingerkrasse för att ha på båda sidor av balkongen (sån där som sitter utanpå huset o har noll insynsskydd) för att klättra i en spaljé som ska förankras stadigt. Planterat om nyligen i två blomsterlådor. Blandat dem ungefärligt jämt antal. Ska även trycka ner några Rosenbönor o Blomman-för-dagen. Blanda. Men bestäm dig gärna för ungefärlig färgskala om du har något tema i åtanke, annars är mångfald härligt. Planterar du ner lite murgröna eller liknande har du dessutom grönt även på vintern.

Klematis är otroligt vackert o blommor snabbt. Hade en som blommade juni-dec..!! Var visserligen en mild förvinter o den stod skyddat men ändå rätt ovanligt. Var i zon 1 då. Nu ska jag odla i zon 2-3.

I affären finns ett rätt begränsat alternativ. Du kan hitta fler intressanta blommor på nätet, tex
http://www.raravaxter.com
http://www.froer.nu
http://www.froshopen.se
http://www.fromedposten.se/index.html

Har själv beställt av den första o de har billigast priser av alla dessa.

Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon