Full version: Olivträd 2
Primavera in anticipo
Det är med stor sorg jag skriver dessa rader då det med stor sannolikhet ser ut som att mitt olivträd har avlidit denna svinkalla vinter. crying.gif Detta trots inpackning och värmeslingor enligt konstens alla regler. Frågan är ifall det fortfarande kan finnas liv där inne nånstans så att jag kanske ska ge det en chans att vakna till i vårsolen?

Till saken hör att det är det andra olivträd som går hädan hemma. Mitt förra som jag släpat hem i knät hela bilfärden från ett torg i Chianti i Toscana lyckades frugan mörda genom att vattna med vad hon trodde var en flaska vatten men i själva verket var fotogen från båtköket. Men vem har sagt att trädgårdsarbete alltig ska ske i medvind... slap.gif

Som tur är har jag en "reserv-oliv" som jag fyndade för en hundring i den där blomsterhandeln vid Katarinahissen ni vet, och som nu skjuter skott så man får ducka när man går förbi.

Alexander-VG-zon3
om du haft den på friland denna vinter, så kan de har blivit tufft för den (som det nog blivit för alla oliver som är på friland i Sverige). min egen har inte fått skydd alls och den är granterat död skulle jag tro. dock har den ju fått mycket snö så man vet aldrig. snön gör mycket underverk.

hur kallt har din oliv haft det ? har du haft det ute hela vintern ? i kruka eller i marken ?

ibland kan oliverna se ''döda'' ut men ändå skjuta nya skott även från grenarna. oliver ''dödsförklarar'' man i juli-början av aug.
skogstroll
huvva... vad trist... jag vågar själv knappt titta efter under huset... men jag måste väl... -fear-.gif
Primavera in anticipo
Mitt träd stod i kruka modell större ute på terassen, och som kallast hade vi ner mot -22 (Stockholms skärgård, zon 2) runt 15 grader kallare än vad en oliv normalt klarar, men då var den täckt och värmeslingan var påslagen så hur kallt det var under plasten är svårt att säga. Håller tummar och stortår för att hon trots allt skjuter nya skott, men än så länge verkar det dessvärre stendött.....

Alexander-VG-zon3
jag har ju iförsig haft en oliv i kruka som klarat lufttemp på -24c, men själva oliven var nedgrävd i en stor snödriva. så snön gjorde jobbet. plast är aldrig bra att skydda en växt med under en längre tid. plus värmeslingor hjälper ju oliven i kylan, dock kan dom bränna bladen.
Bassam
Hej
Det finns olika sorter på olika tålamod mot kyla så det är viktig att man vet vilka sort har och vilka miljö behöver.
.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon