ceciliamargareta
Hej,
Jag har precis flyttat in i ett nytt hus där det finns ett uterum i solläge med en stor fin vinranka som klättrar upp i taket. Det är helt torr och i mina ögon ser den vissen ut. Jag har aldrig haft trädgård tidigare och är helt okunning och hoppas därför att det finns någon därute i cyperspace som vet vad jag ska göra med denna.

Är den död? Är det så här de ska se ut och så kommer de åter på våren? Ska jag beskära den? Det är massor med vissna blad på rankan, skall jag ta bort dessa?

Tacksam för hjälp

Vänligen
Cecilia Källström
stennie
Om det inte finns någon värme på i uterummet...så kommer den nog nu när solen får upp temperaturen. tummenupp.gif
Har du däremot värme på, så kan det hända att den har torkat om den inte har fått vatten! thumbdown.gif
Håller tummarna för det första!

Jag har en vindruva i en uppvärmd vinterträdgård, den har upp till 20cm långa skott och redan anlag för klasar yahoo.gif
skogstroll
rankan kommer nog ska du se, den ska inte beskäras nu utan det är framåt juletid. Min ser också för jäxxlig ut men den kommer yes.gif det är lite för tidigt än
ceciliamargareta
Tack, uterummet är kallställt. Ska jag låta de vissna löven sitta kvar? Ska jag vattna den?

Vänligen
Cecilia
skogstroll
Här kan du ju läsa lite
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml
Peztis
De torra löven kan du ta bort nu. När det blir varmare så ska du se att det kommer komma massor med nya blad, vinrankor ser verkligen helt döda ut under vintern.

Som alltid så finns det många olika tankar och sätt om det här med trädgård och dess skötsel. De allra flesta säger att man ska rensa bland rankorna under sommaren och sedan en grövre rensning kring nyår (precis som länken ovan). Men sedan finns det de som säger att man kan klippa när man vill, visst kommer den att blöda men det klarar den.
Själv klipper jag på sommar och vinter, har inte riktigt vågat mig på en beskärning på våren.
stennie
Jag hade plockat bort alla vissna löv och gett den vatten! yes.gif
ceciliamargareta
Ok, tack för alla svar. Löven skall bort och vatten skall den få så hoppas jag att den tar sig. Det blir spännande det här med trädgård!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon