|
Nickan74
15-03-2010, 14:14
Detta är lite OT kanske...men jag har svårt att hitta ett lämpligt forum för denna fråga.
Vi köpte förra året ett torp. Det finns en separett inne under trappen och ett klassiskt utedass i en hörna av ladan. Vi använder båda ungefär lika mycket och det verkar bli ca 2-3 tunnor i varje på ett år. I separetten blir det ju minimalt med urin men i dasstunnan är det blandat, även om en del av familjen slår en drill ute i det fria allt som oftast. Så frågan är, hur vi bäst hanterar tömningen... Torpet ligger helt avskilt utan andra grannar än skogen och hitills har vi faktiskt bara grävt ner allt i gropar i utkanten av tomten. Dock känns det inte ultimat. Svårgrävt är det med. Finns det nerbrytbara säckar att ha i tunnorna? Om man köper till fler tunnor och lock och man låta de stå nått år under en gran, blir det jord då? Luktar de tro? Hur gör "alla andra"? Skulle vara mycket tacksam för svar, för detta är inget man diskuterar under en parmiddag precis.
skogstroll
15-03-2010, 14:38
ni kan inte få hämtning av latrintunna då? där jag bor har tidigare ägare hällt baj i en gammal tank och sen ligger det bara där  gammalt förstås men har ingen lust å gräva där i. nu har vi tank som slamgubben kommer och tömmer då och då när det är fullt, men jag har sett längs vägen att en del (i alla fall förut) ställt ut små svarta moj-tunnor för hämtning. Det kanske du kan kolla med kommunen!
Red Top
15-03-2010, 14:45
Vi har en "Dass-Isak". En fantastiskt enkel uppfinning, som separerar urinen från fekalierna. Bara fekalierna luktar inte särskilt mycket och förmultnar snabbt till användbar kompost. Urinen kan användas utspädd till gödsling eller så gör man som det står i instruktionen. Dass-Isak
Nickan74
15-03-2010, 14:45
Nej, kommunen har slutat med latrinhämtning.
skogstroll
15-03-2010, 14:48
CITAT (Nickan74 @ 15-03-2010, 14:45)  Nej, kommunen har slutat med latrinhämtning. dåligt...
Nickan74
15-03-2010, 14:50
Jag har funderat på nått sånt. Men hamnar inte bajset lätt "fel", framförallt när barnen använder den? Känns äckligt att åtgärda...  Hur förvarar du resten i väntan på att den komposterat klart? Kan man använda den på vintern eller fryser dunken/tjälen i marken stoppar avrinningen av urinen i röret?
skogstroll
15-03-2010, 14:52
Såg nu att min kommun också ska sluta med latrintömning pga några nya regler, tycker gott de kunde föreslå några andra alternativ för de som inte har tank
Nickan74
15-03-2010, 14:55
Jo...iofs. Nu använder vi bara detta torp som fritidshus, men det skulle iaf kännas bra att göra "rätt" ur miljösynpunkt. Plus att minimera ångesten inför dasstömningen...  Just nu kör vi varannan gång maken och jag...
Red Top
15-03-2010, 15:00
CITAT (Nickan74 @ 15-03-2010, 14:50)  Jag har funderat på nått sånt. Men hamnar inte bajset lätt "fel", framförallt när barnen använder den? Känns äckligt att åtgärda...  Hur förvarar du resten i väntan på att den komposterat klart? Kan man använda den på vintern eller fryser dunken/tjälen i marken stoppar avrinningen av urinen i röret? Jag har aldrig varit med om att något "hamnat fel". Det ska nog till stor skicklighet för att fekalierna ska hamna fel. Däremot kan det nog slinka ner lite urin, men det gör inte så mycket. Med alternativ 1 är det inte några problem på vintern. Men det kanske beror på var i landet man bor. Själv håller jag till i norra Uppland. Fekalierna komposteras på samma sätt som växtmaterial och dyl.
Nickan74
15-03-2010, 16:29
CITAT (Red Top @ 15-03-2010, 15:00)  Jag har aldrig varit med om att något "hamnat fel". Det ska nog till stor skicklighet för att fekalierna ska hamna fel. Däremot kan det nog slinka ner lite urin, men det gör inte så mycket.
Med alternativ 1 är det inte några problem på vintern. Men det kanske beror på var i landet man bor. Själv håller jag till i norra Uppland.
Fekalierna komposteras på samma sätt som växtmaterial och dyl. Detta är med i Nord-Uppland, så det låter bra. Vi har inte vågat använda separetten i vinter för vi tänkte att det kanske inte hade nånstans att ta vägen i den frusna marken. Vi är så nybörjare på detta... Menar du att du tömmer tunnan med fekalierna i trädgårdskomposten? Ska de inte stå ett tag först? Eller har du en särskild latrinkompost?
Red Top
15-03-2010, 19:18
Vi har en särskild latrinkompost. Materialet därifrån blandar vi sedan med trädgårdsavfall. Det multnar otroligt fort. Våra kroppar är ju rena rama förmultningsmaskinerna.
Vi får inte heller latrintömning längre så jag gör så här: när jag tömmer mulltoan (som inte funkar optimalt) skyfflar jag över det i en latrinhink som får stå i ett halvår. Locket ska vara lite på glänt så det kommer in luft. Sedan häller jag över det i en stor regntunna med lock (som har en pip) och blandar i torra löv. Nästa sommar har jag bra kompost jord. torvan
skogstroll
19-03-2010, 12:58
Nickan74
21-03-2010, 15:39
Tack...men jag är i nulägen inte intresserad av att köpa en förbränningstoa...om jag inte vinner på lotto förståss...
Vid vårt torp finns en gammal gödselstad (även om det inte funnits djur i den nu rivna ladugården på 40 år), där gräver vi ner innehållet från dasset, även allt rens från rabatter och en hel del gräsklipp och allt annat trädgårdsavfall hamnar där. Brukar vara jättefin jord på våren, hämtar aldrig jord där under resten av året däremot... Funderar på om du inte kunde ordna en komposthög för att kunna gräva ner innehållet i dasstunnorna i, med mycket komposterbart så blir det lättgrävt och täcker man över så luktar det inte, kan ju lägga den lite bortundan av tomten kanske.... hälsningar Inglan
Jag bor som du ungefär. Jag har separett, låter tunnan stå med locket på glänt ett år, gräver sedan ned innehållet i komposten och använder komposten ett år senare till mina land.
Har funderat över mediciner och tagit reda på följande (från medicinforskare, så det bör stämma): De enda medicinerade avföringar man ska passa sig för att kompostera är p-piller och cellgifter, alla andra mediciner bryts ned tillräckligt för att vara helt ofarliga.
officinalis
21-03-2010, 23:46
Vågar man verkligen lita på det? Med tanke på hur pass många mediciner det finns, så låter det som en lite för enkel generalisering. Antibiotika skulle jag akta mig för att sprida ut hur som helst också. Men det är värre med p-piller och cellgifter förstås.
TorpSara
23-03-2010, 09:38
Vi har separett i fritidshuset och använder nedbrytbara säckar i tunnan, sådana här: http://www.separett.se/default.asp?refid=1...6&ptid=1163Vi har bara haft landstället i ett år, så jag vet inte hur lång tid säckarna behöver på sig för att brytas ner. Planen är att vi lyfter ur tunnan när den är full och låter den stå sex månader. Sedan tippar vi ut hela påsen i komposten och täcker med annat kompostmatrial och låter det ligga i två år innan det används. Vi kommer att ha flera fack i komposten, så kan vi ta jord från ett fack och fylla på ett annat. ¨ Här är vi inte lika jämställda, utan jag har lyckat få det till att det är sambons jobb att bära ut tunnorna  Hoppas det funkar även i år då jag inte har någon graviditet att skylla på.
officinalis
23-03-2010, 09:41
Ett tips för den som vill lära sig: The Humanure Handbook
skogstroll
23-03-2010, 09:51
kanske finns några bra tips på alternativ.nu?
Vi har under ett antal året använt oss av en mulltoa vid namn Mullis. Enligt beskrivningen skall man kunna använda det som gödsel. Vi använder det som gödsel men gör så här. 1. Blandar i allt vårt grönsaksköksavfall som tex lökskal, potatisskal mm. 2. flyttar en gång per år från mullistanken till en stor regntunna där vi blandar med torvmull, tång och trädgårdsavfall. Behöver vara ventil på tunnan men det bör inte regna in. 3 Får stå ett eller två år, sedan har vi en utmärkt jordförbättring.
Anders Roslagen
05-04-2010, 18:41
Jag har en kompost godkänd för latrin vid sommarstugan. Lägger in löv och annat i den också. Den innehåller två fack så att innehållet i det ena är helt förmultnat när det andra är fullt. Använder sedan mullen till träd och buskar, vill inte ha den i trädgårdslandet men det lär inte vara farligt. Om inte din kommun kräver godkänd kompostering och det handlar om så små mängder så är ju det bra att låta det återgå till naturen utan krångel och transporter - att gräva ner det. Mullen bryts rätt snabbt ner till nära noll, det blir inga högar med tiden, behövs heller ingen djup grävning. Kanske ett buskage där ni kan sprida ut det och täcka med löv eller annat krafs. Att man på 1800-talet började med dasstunnor på dassen var att man ville ta vara på näringen för odling, innan dess gick allt ner på marken där det successivt bröts ner. Jag har sett ett par sådana ålderdomliga dass, de hade aldrig behövt tömma eler skyffla, det bröts ned så snabbt när det låg mot marken. Daggmaskar, trädrötter och annat gjorde att det bröts ner och näringen försvann åt olika håll.
Manne på Soltorpet
16-04-2010, 17:21
Fniss ... Ett sådant ålderdomligt dass hade vi när jag var barn på 50-talet. Känner mig (och dasset) som ett arkeologiskt fynd.
Agne Olausson
01-05-2010, 13:47
Skit i tunnan, d.v.s. tag bort tunnan och gör allt i en hög. Häll på lite torvströ då och då. Det blir en underbar kompost.
Eller använd tunnan och töm den i en behållare 1x1 m blandat med torvströ. Fyrkantiga 1 kubiks plastbehållare skurna på mitten blir en bra behållare för komposteringen. Helst två behållare så att nr 1 kan stå ett år och multna medan Du fyller nr 2. Ha gärna tak pǻ som håller regnvatten borta.
Mina svärföräldrar har ett vanligt gammalt hederligt utedass på sommarstället med en hink där allt hamnar. Det töms sedan ner i gropar och täcks över. Jag har alltid tyckt det verkar lite halvdant. Kan man kompostera allt även fast det är blandad kompott i tunnan?
Solstorm
17-05-2010, 10:08
CITAT (Agne Olausson @ 01-05-2010, 14:47)  Skit i tunnan, Håller absolut med, dvs strunta i tunnan. Det blir inte lika äckligt och luktar inte lika illa. Ett riktigt utedass med två platser där den ena kan sjunka ihop medans man använder den andra, det är grejer det.
Gossen Ruda
17-05-2010, 15:47
Jag har en separerande toalett på landet. Urinen rinner ut i botten på trädgårdslandet utan något problem. Skiten tömmer jag i en låda gjord av tryckimpregnerade bräder som står direkt på jorden. Har haft det så i snart 10 år och lådan tycks aldrig bli full, det multnar lika fort som jag fyller på. Skitenkelt.
Här hämtar kommunen latrinen var 14 de dag för dom som har latrin,annars kan man gräva ner den i ja var som helst !enmeter ner men det ska vara kärl som är självupplösande.För i tiden tömdes skittunnan i potatislandet.
Turinna
01-06-2010, 08:38
Åh, jag skulle aldrig vilja ge bort vårt bajs, eller ännu värre BETALA för att det ska hämtas. På Utö där jag har sommarställe har vi bara sandjord. Många med dass betalar dyrt för att en båt skall hämta latrinet. Sedan springer de ned på ICA som med båt fraktat kobajs till ön och så betalar de dyrt för att köpa en lite påse där!
Helgalet, dyrt och vilken miljöbelastning!
Jag har mulltoa och jublar varje gång den töms. Finfin mull som dessutom bjuder på gratis tomatplantor eftersom fröna gror när mullen används :-)
Huggorm
03-06-2010, 18:05
CITAT (Motti @ 25-05-2010, 00:59)  Här hämtar kommunen latrinen var 14 de dag för dom som har latrin,annars kan man gräva ner den i ja var som helst !enmeter ner men det ska vara kärl som är självupplösande.För i tiden tömdes skittunnan i potatislandet. En meter är för djupt skulle jag vilja påstå. Det bryts ner sämre då eftersom ingen luft kommer åt, och daggmaskarna hålls också mest närmare ytan. Jag vet inte hur lätt maskarna hittar fram, men jag skulle nog hellre gräva ner väldigt ytligt, och kanske bara täcka med löv eller liknande. Då får man ju gräva på en plats där man inte går, åtminstone inte de första veckorna. Man bör väll också fundera på hur grundvattenströmmarna går.
Gossen Ruda
03-06-2010, 20:25
På den gamla goda tiden när jag var ung tog mina föräldrar noga vara på latrinen. Vanligtvis grävde pappa upp exempelvis en vinbärsbuske. I det förstorade hålet hälldes sen innehållet i dassaspannen och sen på med vinbärsbusken som stod där och gungade i skiten. Sen på med jord runtomkring. Både busken och vi som åt av bären överlevde. En gång blev dock busken uppgrävd av en trolig grävling som förmodligen tyckte det luktade gott.
Vi har en mulltoa 10 på stugan. Problemet med den är att den har för dålig kapacitet de tider vi har gäster ute på ön. Midsommarhelgen är det störst kris och kisstvång utomhus för att slippa översvämning. Men det var ju inte det tråden handlar om. Jag har två stycken trådkomposter, såna där gröna enkla varianter. I den ena tömmes hela toans innehåll på våren och får multna där tillsammans med årets trädgårdsavfall. Till nästa säsong har det blivit finfin kompost. I den andra finns redan förra årets sats färdig att användas.  Första året la vi ut innehållet direkt i rabatterna på våren, det hade farmor gjort under alla år, men vår hund åt upp allt hon kom åt då.  Nu skiter hon i skiten när den förmultnat ett år extra utomhus. För att återknyta till mitt första stycke, funderar på att bygga ett hederligt gammaldags dass, men är de verkligen lagliga? Om man bara kissar i en sån, luktar det mycket om det tro? Alltså att kisset åker rakt ner i ett grävt hål i backen.
Huggorm
03-06-2010, 22:21
CITAT (Anma @ 03-06-2010, 21:50)  För att återknyta till mitt första stycke, funderar på att bygga ett hederligt gammaldags dass, men är de verkligen lagliga? Om man bara kissar i en sån, luktar det mycket om det tro? Alltså att kisset åker rakt ner i ett grävt hål i backen. Ja, det luktar om man inte spolar med vatten så det sköljs ner i jorden. Det blir bara liggande på ytan annars, och torkar där och luktar. Om du inte sparar i en tank och sprider över gräsmattan en dag när det regnar, då luktar det inget. Hemligheten är att låta det följa med vatten ner i marken, och det är också då det kommer växterna till godo.
Min erarenhet är att kisset luktar, inte bajset alls på samma sätt. Om du bara lägger korvar i dasset blir det inte alls samma stank.
Huggorm
06-06-2010, 00:16
Ja, för då torkar det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|