Full version: Pizzasten
skogstroll
Jag är sjukligt förtjust i pizza och vill gärna kunna göra bra hemma. Jag har testat i ugn i olika varianter men är inte riktigt nöjd.

Undrar om nån provat en sk pizzasten? Eller kan man lika gärna fixa nån sån där murad ute-ugn att ha i trädgårn? För det är nog mest på sommarhalvåret det kommer behövas sleep.gif
Jag såg nåt program med hon Leilas mat där hon gjorde pizza med pizzasten i en klotgrill...
Carl

har också funderat i dessa banor
netaave
Är det nåt liknande en sån täljsten man hade på 70-talet? Man la den i ugnen. Kunde ha den på bordet också efter att ha hettat upp den o steka tunna skivor av kött på.
ingrid fuxwall
Sedan jag köpte en pizza plåt - rund med en massa små hål, sedan dess är våra betydligt godare
netaave
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-03-2010, 18:01) *
Sedan jag köpte en pizza plåt - rund med en massa små hål, sedan dess är våra betydligt godare

Hur stor är en sådan? Går den i alla ugnar?
Peztis
Det måste vara en sådan pizzaplåt som Ingrid menar.

Är de bra?
skånepåg
Jag har fått höra att man kan ha en marmor platta i ugnen så ska det bli som stenugnsbakad ?? =/
Biggan_

HÄR diskuteras det om pizzastenar! Jag har inte själv någon pizzasten så jag har ingen uppfattning i frågan!
ingrid fuxwall
CITAT (Peztis @ 15-03-2010, 19:08) *
Det måste vara en sådan pizzaplåt som Ingrid menar.

Är de bra?

Ungefär och den jag har är toppen
Fny
vad intressant, en sån skulle man ha!
skogstroll
nåja igår testade jag att helt enkelt hetta upp plåten på maxvärme i förväg, sen daskade jag på pizzan och det blev riktigt knaprigt och bra (med paprika, äsch glömde lök, chorizo och mozzarella glufs..)!!! (Fast lite jobb återstår till pizzarestaurangpizza) biggrin.gif Flottigheten har jag inte riktigt fått till än g.gif
elleave
hittade den här:
http://www.tradera.com/Sagaform-stenugnspl...40950_108895633
Primavera in anticipo
Underbart att höra, jag älskar också pizza liksom det mesta annat från Italien: mat, vin, växter, ljud, språk, kläder, dofter och folk. Ibland tror jag man är född i fel land. En vedeldad pizzaugn på en stenlagd uteplats under en vinpergola vore väl kanske grejen för att göra det bästa av saken tillsvidare? smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Primavera in anticipo @ 21-03-2010, 00:14) *
Underbart att höra, jag älskar också pizza liksom det mesta annat från Italien: mat, vin, växter, ljud, språk, kläder, dofter och folk. Ibland tror jag man är född i fel land.

off topic

den känslan har jag också och det ofta. La Svezia è freddo !. men men någon gång i livet ska man väl flytta till Rom där man hör hemma egentligen.

on topic

och en pizzasten vill jag ockås skaffa!.
mamamaggan
Vi har pizzasten och det blir jättegoda pizzor . Man kan även grädda bröd på den .

Om ni ska köpa sten så råder jag er att också köpa brödspade , blir så mycket enklare att både lägga på och ta ut pizzan då.
skogstroll
nu har jag kommit på nåt ännu bättre...

förutom att värma upp plåten hett i förväg så sätter jag plåten ganska högt upp i ugnen... perfekt... fast inte flottigheten... g.gif
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 23-03-2010, 09:31) *
nu har jag kommit på nåt ännu bättre...

förutom att värma upp plåten hett i förväg så sätter jag plåten ganska högt upp i ugnen... perfekt... fast inte flottigheten... g.gif

Kanske beror på vad du använder för ost.
Peztis
Ock så brukar en del pizzerior ringla olivolja över pizzan före eller efter bakningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon