Husihelvete
15-03-2010, 15:45
I sommras planterade vi både äppel och körsbärsträd. De tog ordentlig fart och såg ut att trivas jättebra. När vi planterade satte vi på gnagarskydd på stammarna för att träden skulle få vara ifred.
I helgen upptäckte vi att traktens harar har haft fest på både äppel- och körsbärsträd. Odjuren har dragit nytta av skaren som har bildats på snön så de har nått högre upp än stamskydden räcker.
Nu är frågan om det överhuvudtaget går att rädda äppelträdet eftersom det så gott som är ring-barkat en bra bit och samma sak med körsbärsträdet. Vi får vänta till våren och antagligen köpa nytt. En sak är säker, nästa år skottar vi runt träden eller klär in dem i hönsnät ordentligt.
zon III
15-03-2010, 20:00
Vi är nog många som behöver köpa nya fruktträd i vår
Hos oss är två mindre äppelträd ringbarkade, jag hade inget gnagskydd på alls.
För något år sedan bodde mössen innanför gnagskyddet på ett träd. Var nog toppen för mössen, de hade släpat in massor med torrt gräs och så hade de matförrådet mitt i huset. Det trädet fick bytas ut.
Nu har vi haft kycklingnät i cirkel runt trädet, ca en halv meter från stammen men det blev nerkört av makens åkgräsklippare...
Husihelvete
15-03-2010, 22:29
Kan ni inte titta på bilderna som jag lagt ut på min hemsida www.husihelvete.se och lämna en kommentar, antigen på hemsidan eller här? Frågan är om detta träd går att rädda, i så fall hur?
Sådär ser ett av mina nyplanterade äppleträd ut. det finns två alternativ. Kapa nedanför gnaget och hoppas att en vilande knopp växer ut till ett nytt träd. Eller: Kapa nedanför gnaget och ympa in nya grenar (i maj, men riset tar jag från kronan nu och lägger i kylen). Jag kommer att testa ymp-alternativet med mitt träd.
Husihelvete
16-03-2010, 14:11
CITAT (Harvey @ 16-03-2010, 13:24)

Sådär ser ett av mina nyplanterade äppleträd ut. det finns två alternativ. Kapa nedanför gnaget och hoppas att en vilande knopp växer ut till ett nytt träd. Eller: Kapa nedanför gnaget och ympa in nya grenar (i maj, men riset tar jag från kronan nu och lägger i kylen). Jag kommer att testa ymp-alternativet med mitt träd.
Efter att ha inspekterat terroristernas verk lite mer så börjar jag känna allt mer att det enda alternativet som kvarstår är att skaffa ett nytt träd.
Tyvärr kommer inte alternativ 1 att fungera. Inga hela grenar finns kvar nedanför 'ringbarkningen'. Alternativ 2 blir lite av en chansning, dessutom kommer vi att få leva rätt länge med att kronan ser lite konstig ut.
zon III
17-03-2010, 20:24
Om trädet är oskadat nedanför grenarna (som det ser ut på bilden) så kan du ev göra en grov läggymp på stammen. Jag skulle isåfall ha tagit en gren som var lika tjock som stammen, då kommer ympningen knappt att synas om några år. Välj en äppelsort som blir ungefär lika stor som ursprungsträdet (alltså själva trädets växt storlek)
Husihelvete
18-03-2010, 12:31
CITAT (zon III @ 17-03-2010, 20:24)

Om trädet är oskadat nedanför grenarna (som det ser ut på bilden) så kan du ev göra en grov läggymp på stammen. Jag skulle isåfall ha tagit en gren som var lika tjock som stammen, då kommer ympningen knappt att synas om några år. Välj en äppelsort som blir ungefär lika stor som ursprungsträdet (alltså själva trädets växt storlek)
Jag har inga grenar som är lika tjocka som stammen, de hann aldrig bli så tjocka/grova. Jag vill gärna behålla den sortens som vi har, Ingrid Marie, så det vore synd att ympa in en ny sort.
ingrid fuxwall
18-03-2010, 20:40
Även hos mig har hararna ätit upp fruktträd. Orkar inte bli arg på dem - de måste ju ha mat denna kalla vinter
zon III
19-03-2010, 15:29
Du kan ju göra 2 barkympar
barkymp enl länken och sedan ta bort den ena om båda tar sig.
Fast det skulle en finare ihopväxt om du använde en kraftigare läggymp.
herkules
25-03-2010, 11:12
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-03-2010, 20:40)

Även hos mig har hararna ätit upp fruktträd. Orkar inte bli arg på dem - de måste ju ha mat denna kalla vinter
Hej
Jag är med ymp förslag.
H:Bassam
lisasson56
27-03-2010, 11:47
Det är många djur som farit illa denna vinter. Många har strukit med. Vi har nog alla här bidragit till att några av de som hittat föda överlevt. Stackars, stackars djur.
foxylejdy
27-03-2010, 18:07
Jag har ett hagelgevär...
En smäll, sen slipper de stackars djuren lida kyla och svälta och dessutom mår mina äppelträd alldeles utmärkt..
ingrid fuxwall
27-03-2010, 18:28
CITAT (foxylejdy @ 27-03-2010, 18:07)

Jag har ett hagelgevär...
En smäll, sen slipper de stackars djuren lida kyla och svälta och dessutom mår mina äppelträd alldeles utmärkt..
Bara för att man råkar ha ett hagelgevär är det inte samma sak som att man får "pricka" sina gäster
foxylejdy
28-03-2010, 10:07
Under jaktsäsong får man faktiskt just det.. På egen mark får man jaga om det är säsong.. Förutom några djurslag där man måste rehistrera sig för att få jaga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.