Full version: Busiga frösådder
Anki V
Jag behöver hjälp med en identifiering.

I vintras, i frökedjan lade jag beslag på ett litet kuvert med gräsliljefrön. I sådden är det ett frö som grott och det har jag skolat ut……men är verkligen det här en gräslilja?

I fjol gick jag länge och tittade kärleksfullt på några björkplantor....... sleep.gif
[attachment=48112:DSC02316__Large_.JPG]

/Anki
Irene_L
Jag tror inte det är gräslilja. Om du skrollar ner längst ner på sidan ser du hur småplantorna av Sisyrinchium ser ut:

http://theseedsite.co.uk/db19a.html
Maggan H
Liknar någon form av Campanula; Mariaklocka tex.
Crazy4Flowers
Maskros var det 1:a tanken jag fick men det stämmer kanske inte. Gräsliljan ser mer ut som gräs när den kommer eller en mini daglilja.
Anki V
Ja, att det inte var någon "regelrätt" Sisyrinchium var jag nog ganska så säker på men risken fanns ju att det i ”familjen” fann någon Sisyrinchium svartafårum som inte ser ut som de övriga. biggrin.gif

Någon maskros är det inte och jag tror inte heller att det är en Mariaklocka……Vad jag kan minnas är deras blad spetsigare, typ på bilden nedan. g.gif

Jag tackar för de bra försöken men om den fortfarande är oidentifierad till sommaren får den bo i en hink tills den bekänner spridningslusta.

/Anki
Peztis
Anki, det på bilden, är det en Mariaklocka? Tycker det ser ut som en solhatt som tittar upp...
Anki V
Om det är en Mariaklocka vet jag inte säkert men jag tycker bladen liknar en sådan.

Solhatten ser mer ut så här:

/Anki
Maggan H
De småplantor av Mariaklocka som jag har ser ut sådär som du visade på första bilden, Anki. Den du hänvisar till tycker jag är en Knölklocka upp i dan.... -fear-.gif
Maggan H
Här är en bild från idag på en självsådd Mariaklocka.
[attachment=48300:P3220016.JPG]
Anki V
Åh, lyckliga dig som kan se jorden. Här är det fortfarande nära metern snö no.gif

Min buse ser ut så här idag.....Kolla in hur det växer ut sidorosetter nertill från stammen. Gör det så på Mariaklockor också?

[attachment=48302:DSC02331__Large_.JPG]

/A
Maggan H
Är det blad el nya rosetter? Nja, klurigt....
Anki V
CITAT (Maggan H @ 22-03-2010, 22:29) *
Är det blad el nya rosetter? Nja, klurigt....

Det är nya rosetter.

/A
Maggan H
Då är det ingen Mariaklocka för så växer inte de. Spännande värre, ta hand om plantan väl så vi i framtiden får reda på vad det är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon