evachris
15-03-2010, 20:38
Hej!
Är semester ett minne blott??
Vi ska börja att odla både på friland och i växthus och nu känns det som om vi inte kan åka iväg överhuvudtaget i sommar.
Hur gör ni andra?
Om man åker iväg några dagar - en vecka hur kan man planera med bevattning, näring, ogräs, värme i växthus mm?
Vi får kanske fråga någon vi känner väl om de vill bo här och sköta om trädgården ifall vi åker iväg
mvh
Eva-Christin
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2010, 20:44
Jag odlar i marken i växthuset och vattnar mycket men sällan så rötterna söker sig nedåt, ska jag åka bort dränker jag in växthuset med vattenspridaren (+har växthuset öppet) så funkar det runt någon vecka ifall det är varmt.
Mycket annat sitter i stora hinkar med vattenreservoar, jag har t.o.m balkonglådor med vattenreservoar. Grönsakerna ute brukar jag normalt sett också vattna mycket men sällan = runt 1 gång i veckan
Har använt bevattningstimer och droppbevattning med gott resultat de senaste åren. Förra året var vi borta som mest två veckor i sträck, utan att det gick ut över tomaterna. Året innan fick vi däremot lite problem med bladlöss. Man får se till att lämna dörren på glänt också, jag satte en skiva nertill i öppningen så inga djur skulle kunna leta sig in.
/magnus
evachris
16-03-2010, 20:22
Tack för tipsen.
Bra att veta vad som vi kan komma behöva om vi åker iväg några dagar.
mhv
Eva-Christin
Platinum
16-03-2010, 20:29
Frilanden kan ni ju täcka med gräsklipp, håller fukten och hämmar ogräset.
vårälskare
16-03-2010, 22:44
Jag har sand i mitt växthus och täcker det med gräsklipp. Då behöver man bara vattna 1 gång i veckan om man vattnar rejältnär man vattnar vill säga. Ska vi åka bort så lämnar jag dörren öppen så det är svalare på natten också, det är sämre att lämna blomlådor och krukor så då måste ju någon hit och fixa det, men kan ju vara skönt för den att slippa växthuset iallafall. Har tänkt skaffa blomlådor i sommar som har vattenbehållare de verkar bra.
evachris
17-03-2010, 22:43
vårälskare
Det låter intressant med sand!
Hur går det med näringen till dina växter om du odlar i sand?
Själv har jag kört in en massa välbrunnen stallgödsel som jag tänkte blanda ut lite med torv.
mvh
Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.