_Isabelle_
15-03-2010, 20:56
Perfekt med underbevattningsmattor, tänkte jag och visst - det har funkat i en hel månad.
Nu börjar det osa ruttet lite här och var och man kan ju undra vad som gått snett...
Har två brickor med kapillärmattor i från Willab, en står i rumstemp 20grader, en i 10-13 grader under lysrör. Det luktar ur båda.
Har inte låtit växterna bada, bara hållt mattan fuktig.
Hur kan man rengöra eländet (mattan)? Tvättmaskinen?
Nån som haft samma problem?!?
Hej
Underbevattningsmattor är bra , men det är inte under vila period för att vatten stanna lång tid så blir rutna .
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2010, 07:23
Underbevattningsmatta brukar funka bäst till större välrotade plantor ej till sådder och sticklingar tycker jag det är lätt att man går och skvättar en liten skvätt vatten varje dag och jorden suger upp och blir alldeles för blöt så fröerna och sticklingarna ruttnar. Jag hade en gång ett litet såväxthus med underbevattningsmatta med vattenreservoar i det ruttnade de flesta fröerna + sorgmyggsinvasionen var i full gång, larverna kravlade i mattan och dyl. jag tvättade mattan i varmt vatten med diskmedel och lät den torka.
(butiker som har underbevattningsmatta byter matta väldigt ofta, vissa så ofta som varje dag.)
har också upptäckt lite mögel i en av mina krukor med frösådd!

usch och fy. jag vattnat ovanifrån. Hoppas det lilla gröna livet klarar sig ändå. Det är en av busfröerna men tyvärr vet jag inte vilken för jag öhm råkade virra till allt.
Fny, jag fotade mina busfröer och la in på resp tråd, kan det hjälpa dig kanske?
Vad gäller mögel på jorden så fick jag tips om att man kan spruta med en svag lösning av Atamon precis när man har sått. Det borde väl även funka nu när det finns mögel, kanske det hämmar tillväxten i alla fall.
Rosmarin
17-03-2010, 10:15
Ja Atamon lär vara mycket bra mot mögel i frösådder.
CITAT (Fny @ 16-03-2010, 14:34)

har också upptäckt lite mögel i en av mina krukor med frösådd!

usch och fy. jag vattnat ovanifrån. Hoppas det lilla gröna livet klarar sig ändå. Det är en av busfröerna men tyvärr vet jag inte vilken för jag öhm råkade virra till allt.
Titta på Peztis foton. Om du inte är säker i alla fall kan du kanske lägga in ett foto på det lilla gröna livet i den allmänna busfrötråden (den som vi anmälde oss i). Vi andra kan hjälpa dig att identifiera din sådd i så fall.
gronaanna12
17-03-2010, 14:31
möglar gör det här också.
ett smutsgult täcke har lagt sej ovanpå min sådd. Vad är det.
jag gjorde små pottor enligt gunnel carlsson av tidningspapper.
efter en vecka var allt rent "surt" dvs kändes som en fet smet utanpå
papperet. Vad gjorde jag för fel ???? För blött?? för kallt.? Stod på
golv med värmesligner under.
grona anna 12
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.