Full version: Luckringsorolig
kimg
Hej,

Det talas mycket om luckring av odlingsbäddar för att förbättra jordstrukturen, och jag tänkte försöka sköta det i sommar.

Men hur lätt är det att komma åt att luckra egentligen? Och hur mycket vågar man bröta runt med grönsakernas rotsystem i närheten?

Antar att man bör hålla lite avstånd mellan raderna så att det går lättare att komma åt, men jag hade varit orolig om jag skulle försöka mjuka upp en liten fil på 40cm mellan två älskade grödor.

Hur gör ni, rent praktiskt?

Tack,
- Kim
Nauti
Stoppa ner en grep och vicka fram och tillbaka på den.
RibesRubusVitis
Alltså, luckra och jordförbättra ska du göra FÖRE plantering, och sedan överhuvudtaget inte trycka ihop jorden. Det är därför som djupgrävning, pallkragar och upphöjda odlingsbäddar är så bra. När det sedan börjar växa, är det bara lukning av ogräs i ytskiktet som gäller. Försiktig krattning (som bondens harv) bryter kapillärerna och behåller fukten i jorden.
Tulipanaros
Lerjord, som jag har, förstörs varje gång det regnar kraftigt. När jorden torkar bildas en hård skorpa som förstör dräneringen. Så efter varje (hm smile.gif ) regn luckrar jag lätt med en kultivator (liknar en liten minigrep med klor) så att regnet kan tränga igenom. En långskaftad kultivator var ett av de bästa köpen till trädsgårdslandet!
kimg
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-03-2010, 22:10) *
Alltså, luckra och jordförbättra ska du göra FÖRE plantering, och sedan överhuvudtaget inte trycka ihop jorden. Det är därför som djupgrävning, pallkragar och upphöjda odlingsbäddar är så bra. När det sedan börjar växa, är det bara lukning av ogräs i ytskiktet som gäller. Försiktig krattning (som bondens harv) bryter kapillärerna och behåller fukten i jorden.

Yes, jag tänkte bygga bäddar, gräva ur och gödsla ordentligt när tjälen släpper, så kanske räcker det, med lite marktäckning på toppen?

- Kim

CITAT (Tulipanaros @ 16-03-2010, 08:56) *
Lerjord, som jag har, förstörs varje gång det regnar kraftigt. När jorden torkar bildas en hård skorpa som förstör dräneringen. Så efter varje (hm smile.gif ) regn luckrar jag lätt med en kultivator (liknar en liten minigrep med klor) så att regnet kan tränga igenom. En långskaftad kultivator var ett av de bästa köpen till trädsgårdslandet!

Ja, det här känner jag också igen, med regnet, alltså. Jag har tidigare trampat runt på min lilla jordplätt också, så den har blivit som ett stampat jordgolv.

Jag fick en kombinerad kultivator/kratta för ett tag sedan, utan att riktigt veta vad man hade den till. Nu har jag koll smile.gif

Men hur långt ifrån de faktiska växterna ska man vara och mixtra? Känns som man ska skada ytliga rötter om man kommer för nära.

- Kim

CITAT (Nauti @ 15-03-2010, 21:36) *
Stoppa ner en grep och vicka fram och tillbaka på den.

Låter ju enkelt.

Alltså, om man har växter så här;

x x x x x x x

x x x x x x x

är det safe att grepa så här i mitten antar jag;

x x x x x x x

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
x x x x x x x

? Eller mer?

- Kim
Tulipanaros
Marktäckning funkar bra mot jordskorpor. För mig är problemet med marktäckning sniglar... Jag tycker att det känns hur nära man vill vara och peta med kultivatorn. En grep tycker jag går onödigt djupt, och är svårare att hantera än kultivatorn. Kultivatorn kan man enkelt kila in mellan raderna och klia jorden lite, så blir den nöjd. smile.gif
Peztis
"Klia jorden lite" var väldigt bra uttryckt! bravo.gif

Det räcker med att "klia" för att störa ev ogräs och för att luckra upp så att det inte bildas en hård skorpa. För djupt ska man ju inte heller för då dunstar vattnet som finns längre ned i jorden och det är ju inte meningen.
kimg
Aha, nu tror jag att jag hajar -- det är bara att precis bryta eventuell jordskorpa och översta 2-3 centimetrarna så att dräneringen funkar bättre och ogräset får stryk?

Låter som en plan, får se vad ambitionerna räcker till!

Tack,
- Kim
Tulipanaros
Japp! biggrin.gif
Peztis
Kim, att klia jorden går faktiskt väldigt fort!

Och vad bra att du nu förstår hur man ska göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon