CITAT (RibesRubusVitis @ 15-03-2010, 22:10)

Alltså, luckra och jordförbättra ska du göra FÖRE plantering, och sedan överhuvudtaget inte trycka ihop jorden. Det är därför som djupgrävning, pallkragar och upphöjda odlingsbäddar är så bra. När det sedan börjar växa, är det bara lukning av ogräs i ytskiktet som gäller. Försiktig krattning (som bondens harv) bryter kapillärerna och behåller fukten i jorden.
Yes, jag tänkte bygga bäddar, gräva ur och gödsla ordentligt när tjälen släpper, så kanske räcker det, med lite marktäckning på toppen?
- Kim
CITAT (Tulipanaros @ 16-03-2010, 08:56)

Lerjord, som jag har, förstörs varje gång det regnar kraftigt. När jorden torkar bildas en hård skorpa som förstör dräneringen. Så efter varje (hm

) regn luckrar jag lätt med en kultivator (liknar en liten minigrep med klor) så att regnet kan tränga igenom. En långskaftad kultivator var ett av de bästa köpen till trädsgårdslandet!
Ja, det här känner jag också igen, med regnet, alltså. Jag har tidigare trampat runt på min lilla jordplätt också, så den har blivit som ett stampat jordgolv.
Jag fick en kombinerad kultivator/kratta för ett tag sedan, utan att riktigt veta vad man hade den till. Nu har jag koll

Men hur långt ifrån de faktiska växterna ska man vara och mixtra? Känns som man ska skada ytliga rötter om man kommer för nära.
- Kim
CITAT (Nauti @ 15-03-2010, 21:36)

Stoppa ner en grep och vicka fram och tillbaka på den.
Låter ju enkelt.
Alltså, om man har växter så här;
x x x x x x x
x x x x x x x
är det safe att grepa så här i mitten antar jag;
x x x x x x x
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
x x x x x x x
? Eller mer?
- Kim