norra blåbäret
jag har aldrig odlat paprika förut men vill prova. ska odla i kruka.
Funkar det med både snacks och vanlig paprika? Något särskilt tips?

Jag tänkte köpa paprikor från affären och ta frön, är det bra eller bör jag köpa frön?
Malin_MeL
jag vet att några här har haft tur när de odlat köpepaprika. saken är den att det kan bli lite vad som helst, de behöver inte bli lika den paprika du tagit fröerna av.
Förra året odlade jag chili på det sättet och jag sparade tre plantor och de blev helt olika, och ojämna i smaken.
Risken är att du får fram en paprikaplanta som inte är lämpad för vårt klimat och då kanske inte frukterna hinner mogna under sommaren.

ska du odla i växthus eller ute?
ska du odla ute så ska du satsa en liten peng på att köpa frö till en sort som funkar i sverige. jag ska iår odla Ferenc Tender från Runåbergs fröer, den ska funka utomhus här.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle köpa frön av en snabb sort typ Ferenc tender som Malin odlar. De som odlas i yrkesodling är inte snabba så de borde du isåfall sått i januari och det hade ändå varit så att skörden inte kommer förren till hösten (och ibland ganska sent)
Harvey
Fast jag odlar just snackpaprikan varje år just för att den ger absolut bäst avkastning av alla paprikor jag har odlat. Jag har tagit frön av vanliga sådana där dom säljer 3 i en plastpåse.
densis
Då har du haft ordentlig tur att du fått tag på ngt som funkar bra. Annars så är juh mycket av det som säljs f1 och då är det rena lotteriet.
Malin_MeL
CITAT (Harvey @ 16-03-2010, 18:11) *
Fast jag odlar just snackpaprikan varje år just för att den ger absolut bäst avkastning av alla paprikor jag har odlat. Jag har tagit frön av vanliga sådana där dom säljer 3 i en plastpåse.

tar du nya frön från en från affären varje år? eller tar du frön från dina plantor?
Harvey
Kommer faktiskt inte ihåg, jag tror att jag har gjort både och. Kanske just snackpaprikan inte är en F1, det är ju inte så att alla sorter som odlas komersiellt är det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon