norra blåbäret
16-03-2010, 09:47
Jag har en röda vinbärsbuske som är ca 3 år, aldrig beskuren, bör jag göra det? Hur gör man på bästa sätt?
Samma sak med min amerikanska blåbärsbuske, den kanske bara är 2 år.
Eva i Höga
16-03-2010, 09:51
Vinbärsbusken beskär du så att du tar bort de äldsta grenarna en liten bit över marken. Ta även bort de som vill hänga neråt marken.
Blåbärsbuske vet jag inget om men kan tänka mig att samma gäller där.
Eva 33c
16-03-2010, 10:28
Jag tror inte du behöver beskära dina röda vinbärsbuske alls än, om den inte fått nedliggande grenar eller blivit tät och risig, knappast troligt efter tre år. Röda vinbär behöver äldre grenar för att ge frukt, och ger mer ju äldre den blir. Svarta vinbär däremot ger störst och finast frukt på fjolårsveden, därför brukar man beskära dem hårdare och regelbundet på det sätt som Eva i Höga beskriver.
Amerikanska blåbär vet jag däremot inget om. Men eftersom den är så ung så är det nog ingen panik med beskärning.
hej
Åsa
I den bärodlarbok jag har, har jag för mig att det står att man bör klippa ner dem hårt med 5-7års mellanrum p.g.a att de ger bäst skörd på grenar som inte är alltför gamla, men det är ju för bärodlare detta gäller och de är ju främst intresserade av stor skörd och inte alltid estetik. Kommer tyvärr inte ihåg vilken årstid man skulle klippa isåfall jag har inte boken här.
Fenia
Du kan säkert frisera dem lite, men risken är väl skörd uteblir på avklippta grenar .
Bassam
Bästa tiden vårvinter .
H:Bassam
Jan Lindgren
16-03-2010, 18:10
Hej!
Det beror på hur stor blåbärsbusken är. De som brukar säljas är ca tre år och då kan du vänta ett år till innan du beskär. Beskär du hårt så blir skörden lägre men bären större. Du kan låta det vara ca 10 stora grenar på busken med en jämn åldersspridning på ca fem år. Alltså släpp upp två nya grenar varje år och ta bort de två äldsta.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.