josohl
Hur länge skall man ha kvar vintersolskyddet på sina vintergröna i år? Jag brukar ta bort dem vid den här tiden, men nu är det ju fortfarande en del snö och djup tjäle. Har läst att det är 1-1,5 meter djup (!!!!) tjäle i Göteborgs-området. Skall man vänta ända till tjälen är ur marken?
skogstroll
hm jag har väldigt svårt att tro att man ska ha solskydd på vintergröna... och att det är så mycket tjäle - om alls! Jag är hundra på att min vintergröna fixar det ändå. Det har den gjort i många år...
Aqvakul
TILLS TJÄLEN GÅR UR MARKEN...
josohl
Jag var kanske lite otydlig: jag menade inte växten vintergröna utan vintergröna växter i allmänhet, typ barrväxter, lagerhägg, liguster....

Tjäldjupet verkar vara över en meter enligt Vägverkets mätningar:
http://www3.vv.se/tjaldjup/vti/rya.html

(Fast det kanske är skillnad på tjäldjup under vägar och i naturen??? Snön borde ju isolera?)
skogstroll
jahapp
Bassam
Hej

De behöver skydd under första 4 till 5 år.

H:Bassam
josohl
Bassam: jag antar att du inte menar att jag skall ha solskydd på i 4-5 år.

Min fråga var hur långt fram på våren jag skall ha kvar solskydden, är det när tjälen är ur, när medeltemperatur över 0 grader, när det regnat 2 dar, när månen är halv????
pebblelake
Jag håller med aqva, tills tjälen gått ur.Tror dock inte att tjälen ligger så djupt under snön som på vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon