Full version: Några frågor...
krafth
1. Har odlat Lemon äppelgurka(Cucumis sativus Lemon.) Hur stor blir den?

Måste spara lite på balkongytan så:
2. Vilken/vilka av dessa kan ha en slutkruka på ca 15cm: Sötflockel, Habanero, Indisk dill, Storbladig basilika, Pepparmyntha, Citronmeliss, Bladpersilja, Jordmandel

3. Upptäckte att jag odlat 2 okra-frön i samma kruka och det har kommit upp två lika långa i samma. Bör jag dela på dom?
Åsa, mälardalen zon 2
1. Lite tidigt att så gurka nu men själva plantan blir ju ungefär lika stor som alla andra klättrande/krypande gurkor. Själva frukten kan ju bli som en stor tennisboll men då är den oftast inte så god då blir skalet hårt och fröerna hårda så den är bäst att äta som mindre kanske 4-6cm i diameter.

2. 15cm tycker jag låter som väldigt lite för alla dessa växter.

3. Om du kan dela försiktigt kan du göra det (okra gillar inte alltid att man stör rötterna) eller så kan du ju nypa bort den minsta av dem.
krafth
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2010, 15:51) *
1. Lite tidigt att så gurka nu men själva plantan blir ju ungefär lika stor som alla andra klättrande/krypande gurkor. Själva frukten kan ju bli som en stor tennisboll men då är den oftast inte så god då blir skalet hårt och fröerna hårda så den är bäst att äta som mindre kanske 4-6cm i diameter.

2. 15cm tycker jag låter som väldigt lite för alla dessa växter.

3. Om du kan dela försiktigt kan du göra det (okra gillar inte alltid att man stör rötterna) eller så kan du ju nypa bort den minsta av dem.

1. ok

2. Vad bör det minst vara?

3. ok
Åsa, mälardalen zon 2
Sötflockel 1-2liter

Habanero 5-7 liter

Indisk dill 1-5liter beroende på hur många frön

Storbladig basilika 3-5liter

Pepparmyntha 2-3 liter

Citronmeliss 2-3 liter

Bladpersilja1-5liter beroende på hur många frön

Jordmandel till ett stånd (ca 3knölar) kan man behöva runt 1-3 liter åtminstone

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon