Epikuros
Det är så att jag har ett litet (stort) projekt på gång som innebär en hel del plantering på väldigt många platser runtom i Stockholm.

Jag ska nämligen försköna vår gråa stad lite på eget initiativ och efterlyser därför växter som växer snabbt och inte kräver någon skötsel. Billigt pris för tusentals frön är ett plus!

Min erfarenhet av sommarblommor hittills är att fröså ringblommor i kruka.

Om möjligt får ni gärna låta bli att hacka på mig och komma med konstruktiv kritik istället =)

Tack så mycket!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inga såna sommarblommor, just sommarblommor är skötselintensiva och kräver regelbunden vattning och gödning (+många behöver ansas)

Det enda som kan klara sig hyfsat bra utan så mycket skötsel är välrotade torktåliga perenner (första säsongen när de etablerar sig måste man dock vattna regelbundet)
kentbra
Visst finns det växter som inte behöver så mycket skötsel.
Ta vanlig Tagetes. Lite omsoprg i början och den klarar sig bra.
'Jag brukar direktså den och sedan inte mer.
Sedan har du ju Gazania Påfågelblomster. Rena Maskrosen. Som tur var klarar inte fröna vintern här.
Men sommar tid frösår de sig och växer som ogräs.

Vill du ha blandade tagetes frö och Gazaniafrö så Maila mig.
Har nog till ett par tusen plantor.
Ska du direktså så har jah massa annat roligt du kan prova.
Allt från Datura Mini Änglatrumpet till Luktärter.

Skicka ett PM.

Kent
eugenia
Du skulle kunna så vallmo, både vanlig kornvallmo och opievallmo. Ringblomma som sagt. Malva, gurkört. Jag har lite av allt möjligt att donera. Vad gör man inte för konsten?
Peztis
Haha, vilken strååålande idé!

Ser en lite skum figur smyga runt i Stocholm, iklädd trenchcoat och hatt, mörka glasögon, uppfälld krage. coolgleam.gif
Ena handen är nedstoppad i fickan på trenchcoaten och vad folk inte vet är att genom ett hål i fickan portioneras det ut frön. En vallmo här... en tagetes där... ninja.gif

rotfl.gif
Epikuros
Det ska bli lite kul att smyga omkring på nätterna faktiskt =) Jag räknar med att vara arbetslös i sommar så jag vill få nåt gjort med växter även om jag inte jobbar!

Opievallmo, tagetes och ringblomma har jag redan, men det blir inte många rabatter, är nog inte mer än 5000 frön.

Har sett mig omkring efter en lag som säger något om huruvida det är tillåtet att så egna rabatter på tomma platser, men än så länge har jag inte funnit något! =)
theseraphim
CITAT (Epikuros @ 16-03-2010, 17:34) *
Det ska bli lite kul att smyga omkring på nätterna faktiskt =) Jag räknar med att vara arbetslös i sommar så jag vill få nåt gjort med växter även om jag inte jobbar!

Opievallmo, tagetes och ringblomma har jag redan, men det blir inte många rabatter, är nog inte mer än 5000 frön.

Har sett mig omkring efter en lag som säger något om huruvida det är tillåtet att så egna rabatter på tomma platser, men än så länge har jag inte funnit något! =)

Det är upp till den som äger marken att avgöra om du får plantera där finns kanske en liten risk att någon rensar bort det men är det helt o hållet övergivna platser så spelar det nog ingen roll. Knappast kriminellt
Epikuros
CITAT (theseraphim @ 16-03-2010, 17:49) *
Det är upp till den som äger marken att avgöra om du får plantera där finns kanske en liten risk att någon rensar bort det men är det helt o hållet övergivna platser så spelar det nog ingen roll. Knappast kriminellt

Och det är ju precis såna tomma ytor jag tänkte ge mig på =)

Jag skulle ju inte komma och plantera upp en rabatt som någon annan eller ett företag skulle plantera upp!
Det går ju ut på att försköna fula ytor, inte att förstöra för andra stackare som jobbar =P
Gudrun i Göteborg
Kul idé tummenupp.gif

Jag vill lägga till ballongblomma som växer fort, blir vacker och klarar sig själv.
Epikuros
Vad heter den på Latin?

Än så länge är det iaf Papaver Somniferum "Hen & Chickens", "Danish Flag", Tagetes signata pumila compacta "Lemon Gem" och Zinnia Haageana "Old Mexico" jag har tillgång till.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (kentbra @ 16-03-2010, 16:03) *
Visst finns det växter som inte behöver så mycket skötsel.
Ta vanlig Tagetes. Lite omsoprg i början och den klarar sig bra.
'Jag brukar direktså den och sedan inte mer.
Sedan har du ju Gazania Påfågelblomster. Rena Maskrosen. Som tur var klarar inte fröna vintern här.
Men sommar tid frösår de sig och växer som ogräs.

Vill du ha blandade tagetes frö och Gazaniafrö så Maila mig.
Har nog till ett par tusen plantor.
Ska du direktså så har jah massa annat roligt du kan prova.
Allt från Datura Mini Änglatrumpet till Luktärter.

Skicka ett PM.

Kent

Inte ens tagetesen brukar klara högsommartorkan vi brukar ha här i Stockholm (den brukar bli gul och vissen)+ om det är i själva stockholm stad är det ännu torrare och varmare klimat där.
Epikuros
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2010, 19:24) *
Inte ens tagetesen brukar klara högsommartorkan vi brukar ha här i Stockholm (den brukar bli gul och vissen)+ om det är i själva stockholm stad är det ännu torrare och varmare klimat där.

Det har ingen betydelse hur länge de klarar sig, lite fägring är bättre än ingen alls! =)
theseraphim
sommarflox, frövisare, sommarnejlikor o så skönt o tåligt
Epikuros
Sommarfloxen gillade jag, men det är få frön för pengarna =/
hattstugan

Andra sorters Vallmo då?

Har lite av varje där!!

PM:a mig så får du fröer om du vill ha!

Gillar ditt uppdrag!!!!!!
Gudrun i Göteborg
Epikuros:
Ballongblomma heter Nicandra physalodes
Alexander-VG-zon3
åkerklätt (Agrostemma githago) är ju en annan växt som är ganska tålig och etablerade plantor tål lite torka också. ettåriga såklart som innan var ett ogräs i Sverige men som man utrotade. jag vet inte om jag har några fröer kvar (förutom de jag själv ska så) men jag tror där nog är över jag kan ju höra av mig via pm såfall. har också lila vallmo frön (tror jag).

skogstroll
om det är brottsligt vill jag oxå bli kriminell biggrin.gif vilket skönt brott... kanske strö ut lite vallmofrön, jag har lyckats fint med det bara genom att så dem lite slumpartat i trädgården.

Glöm inte trenchcoat, polotröja, omärkta sportskor och gärna en diskret hatt ninja.gif
Du kan ju låtsas knyta skorna och samtidigt drar du ner några frön haha
Rosmarin
Jättebra initiativ! Fina blommor på tomma platser kan väl inte annat än glädja folk?

Här i Frankrike brukar vissa (ganska många) kommuner så blomsterängar utmed vägarna. Här är ett exempel på hur det ofta ser ut:
Blomsteräng

I dessa blandningar brukar ingå Rosenskära, Malva, Kamomill, Blåklint och Sömntuta bl.a. finns färdiga blandningar att köpa härnere. Säg till om du vill att jag kollar upp detta.

Lycka till!
theseraphim
Även i Sverige planteras det blommor utmed vägar här i vårt område är det lupiner som växer i hav på sina ställen. Folk tror oftast att de bara dyker upp men det är faktiskt vägverket som frösår dem:-) Vet att jag såg ett repotage för något år sedan och jag tror det var banverket som gjorde samma på vissa sträckor för att försköna vissa utsatta sträckor.
Epikuros
Icke då!
Jag ska ha full ninjamundering! Och en liten färgglad sidoväska!

naughty.gif

Vad glad jag blir att ni alla gillar idén, och att ni är villiga att skänka frön gör mig ännu mer peppad! Det är så härligt att ni vill stödja en ung dumbom med en knäpp idé! =D

Åkerklätten var jättefin! =)

Edit: Oj vad snabba ni var med svaren! Ni hann skriva två inlägg medans jag skrev detta =P

Allting beror egentligen på frön gentemot pris, en färgglad mix vore ju trevligt, men priset måste vara lågt eftersom att jag för närvarande går på studielån och inte räknar med att arbeta i sommar. Det är hårt att vara trädgårdsstuderande och sluta skolan i Juni! crying.gif
hattstugan

Postar de utlovade fröerna idag!!

Vill du ha fler så hör av dig igen!! Har lite FÖR mycket fröer!! giggle.gif
Epikuros
CITAT (hattstugan @ 17-03-2010, 10:22) *
Postar de utlovade fröerna idag!!

Vill du ha fler så hör av dig igen!! Har lite FÖR mycket fröer!! giggle.gif

Allting är välkommet, om jag får passande fröer kanske jag till och med försöker göra en lite mer stiliserad rabatt någonstans! =)

Gud vad ni härliga människor gör mig peppad!
hattstugan

Allt som kan försköna en tråkig miljö SKA uppmuntras!!! smiley_small_hug.gif
Epikuros
Jag kanske ska upprepa det bara, att främst söker jag frön som kräver noll skötsel och gror lätt!
Jag tar gärna emot förslag, men även frön ni inte finner användning för själva!

Tack så jättemycket alla, på såhär kort tid har ni redan hjälpt mig mer än jag kunnat vänta mig!
Rosmarin
Det verkar som om du kommer att få ihop rätt så mycket fröer med hjälp av givmilda medlemmar. Visst är det härligt!

Jag kollade lite snabbt på det franska utbudet av blomsterängsfröblandningar (oj vilket ord!) och det finns att köpa från ungefär 10euro för fröer som räcker till 30 - 50m2. Sedan tillkommer ungefär lika mycket för frakten.

Hoppas att du fortsätter att berätta hur det går sedan!
Epikuros
CITAT (Rosmarin @ 17-03-2010, 11:00) *
Det verkar som om du kommer att få ihop rätt så mycket fröer med hjälp av givmilda medlemmar. Visst är det härligt!

Jag kollade lite snabbt på det franska utbudet av blomsterängsfröblandningar (oj vilket ord!) och det finns att köpa från ungefär 10euro för fröer som räcker till 30 - 50m2. Sedan tillkommer ungefär lika mycket för frakten.

Hoppas att du fortsätter att berätta hur det går sedan!

Tio euro är i och för sig inte mycket alls, men lika mycket för portot, då blir det kanske billigare att bara köpa från Sverige =/

Jag ska försöka hålla er uppdatera via min nyskapade blogg.

gronatummen.blogg.se

Än så länge finns där bara ett inlägg, men jag hoppas på att hålla mig upptagen och uppdatera några gånger i veckan =)
hattstugan

Bröderna Nelsons har nåt som heter Sommarblandning!! Köpt på ICA för 8 kr! Räcker till ca 5 sträckmeter eller nåt sånt!

Ett annat rätt billigt förslag är Solrosfrö som man köper i lösvikt till fåglarna!!

Jag testade de fröna förra året och de grodde av 17! Solrosor tål ju lite omild behandling oxå!
Epikuros
CITAT (hattstugan @ 17-03-2010, 11:14) *
Bröderna Nelsons har nåt som heter Sommarblandning!! Köpt på ICA för 8 kr! Räcker till ca 5 sträckmeter eller nåt sånt!

Ett annat rätt billigt förslag är Solrosfrö som man köper i lösvikt till fåglarna!!

Jag testade de fröna förra året och de grodde av 17! Solrosor tål ju lite omild behandling oxå!

Solrosor har jag några hundratal av =)
Helianthus annuus, vet inte vilken sort.

Men jag ska titta på sommarblandningen!
hattstugan

Även Lidl och Netto brukar ha billiga fröer!!!
Epikuros
Några minuter sen damp ett fint kuvert från Impecta ned genom brevlådan!

Nu är det på gång!

Det är nästan så det rycker i hela kroppen =)
gnon49
Vill inte strö smolk i glädjebägaren men är inte ettåringar kanska krävande av sig för att blomma? Får inte mina ettåringar det dom vill ha så ser dom inte särskilt fina ut. Perennerna däremot är mer toleranta och blommar i regel även om dom inte sköts om regelbundet. Men lycka till. Att försköna staden är inte fel.
zissi
Vilken strålande idè Epikuros [attachment=48144:hoppsmil...ande_sol.gif]

Tyvärr har jag inga frön att bidra med men lycka till!
Epikuros
Jag vill bara passa på att tacka hattstugan något hemskt mycket för fröerna hon bidragit med! De nådde mig nyss och såg till att ett stort leende spred sig över mina läppar!

De fina "kuverten" är hattstugans bidrag =)

Gudrun i Göteborg
Heja Hattstugan yahoo.gif
Epikuros
Jag vill tacka M. Nilsson i Boden något hemskt mycket för hennes Tagetesfröer!

Det var ingen liten samling!

Tagetsfröer, bidrag från M. Nilsson

elisabettan
Vilken underbar idé! Jag kommer att hålla ögonen öppna smile.gif
Vanliga linfrön som man köper i kartong på konsum (eller ica) växer visst som ogräs och kostar inte mmånga kronor...
Peztis
Du skulle ha någon liten "tag" eller så där du har varit framme... en liten skylt eller en sten som det står "Epikuros var här!" Sedan kan alla stockholmare hålla koll efter vackra sådder och då ser de dina stenar (eller skyltar) och vet att det är din förtjänst.
theseraphim
det mesta fågelfröt gror som tusan, ta tex hampfrö som bildar vackra ruggar med gräs.....inte sånt gräs men ändå
Epikuros
CITAT (Peztis @ 21-03-2010, 21:28) *
Du skulle ha någon liten "tag" eller så där du har varit framme... en liten skylt eller en sten som det står "Epikuros var här!" Sedan kan alla stockholmare hålla koll efter vackra sådder och då ser de dina stenar (eller skyltar) och vet att det är din förtjänst.

Jag har faktiskt tänkt på det! =)

Ska nog lämna små små skyltar där det står tack till de vars frön jag använt i den rabatten och så min signatur =)

Epikuros
Med alla generösa bidrag från er växtälskare har samling nu växt, och inte lite!

Tack så otroligt mycket till alla som bidragit!
[attachment=48319:dsc_0188_80022525.jpg]

Knytt
Jag älskar ditt initiativ! Jag ska bläddra igenom fröerna och tänker på dig om jag hittar nåt som växer som tusan och klarar sig bra.
Epikuros
Tack så mycket! Det är jättekul att höra =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon