Hej!
Har ni några bra tips på hur jag rensar min "nya" trädgård - dvs en äldre ganska förfallen trädgård som är invaderad av envis sly och diverse självsått elände. Det är för mycket för att klara med enbart spade och spett.
Tacksam för svar!
Jag har själv en naturtomt på landet, med mängder av sly - mest björk, rönn och ek. Åtskilliga timmar med sekatör varje år. Det sägs att om man kliper av samma sly tre gånger under en växtsäsong så mattas återväxten betydligt. Måste erkänna att jag inte vet om jag testat det - dvs jag har för mycket för att orka ta allt tre gånger. men jag håller slytillväxten nere vid marken på det här sättet.
En god middag, inbjudna vänner och många skarpa sekatörer kan göra under på en timma faktiskt. Men några genvägar känner jag inte till, kanske finns det gifter, men det drar jag mig för.
Huggorm
16-03-2010, 20:57
Mitt sly består mest av gran som tur är - dom dör genast när man kapar dom
Platinum
17-03-2010, 05:05
Innan man rensar med annat än spade och spett så bör man ju vänta en säsong för att se vad som egentligen växer där bland "sly och självsått elände". Har man väl kommit så långt så är en trimmer otroligt effektiv, lämpligen modell röjsåg då om det rör sig om grovt sly..
Huggorm
17-03-2010, 06:18
Sälg, gråvide och andra salix kan man nog kapa mer än tre gånger per säsong utan resultat. Dom måste grävas eller ryckas upp med rötterna för att dö.
Hej
Man kan plöja jorden flera gångar på året, på det här sättet rötter och andra delar ska bli under jorden utan sol och luft så de ska dö.
H:Bassam
skogstroll
17-03-2010, 16:48
jag har haft en hel del asp och rönn på min gamla tomt och de kommer inte upp igen i någon större utsträckning sedan jag klipp ner dem (ta i trä...) Kommer det upp nån liten rackare så tar jag den direkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.