Full version: mitt knä gör ont
4:an
Vem vet något om knä inflammationer...har ont! Varit hos läkaren i förra veckan och fick utskrivet naproxen BMM 250 mg då hade jag ont i vänster knä...blev ok efter ca 3 dagar men på fredagen slog höger knä till med en superinflammation trots medicinen...har ont och kan knappt böja på knät...vad gör man?? Några råd?
Myosotis
Tyvärr inga råd dunno.gif Hoppas någon annan kan sånt. Det låter ju som om du borde gå till läkare igen? trostar.gif
Krya på dig! kompiskram.gif
vitavargen
Har ingen information om såna, men önskar dig det bästa med knäna.

Krya på dig

smiley_small_hug.gif
Tack skall ni ha för omtanken! Hade ingen aning om att det kunde göra så här ont!!! no.gif
Myosotis
crying.gif Smärtstillande kanske?
Biggan_
Tycker du skall gå till doktorn igen!
Krya på dej! kompiskram.gif
mojan
Funderar på varför du först får ont i ett knä och sedan det andra.

Har du gjort något du inte brukar? T ex legat på knä och spikat golv eller liknande.
Då kan knät säkert bli rött, ömt , svullet och ömmande.

Går det inte över med smärtstillande så är det doktorn igen som gäller tycker jag.

Aqvakul
trostar.gif Leta rätt på något smärtstillande och beställ tid hos läkare. Sköt om dig! kompiskram.gif
Gossen Ruda
Lite skumt att det flyttar på sig. Har själv tidvis ont i högerknät men det beror på artros, dvs ledbroskreduktion. Det är väl läkarkåren som får undersöka saken igen, gärna då med röntgen. Naproxen som du fått är fö smärtstillande och lite antiinflammatoriskt men knappast någon direkt bot.
Platinum
Har du haft ont i ena knät och det sedan flyttar över till det andra så kan ju överflyttningen av smärta till viss del bero på överbelastning.

Hade jag varit du så hade jag nog uppsökt läkaren igen, något anti-inflamatoriskt låter det ju som om det kan behövas och vem vet kanske kryckor också för att inte belasta leden mer än nödvändigt.
Blomstertanten
Var själv hos läkare i dag för en värkande axel. En rejäl muskelinflammation i samma axel som för drygt 7 år sedan -cry-.gif Gör vansinnigt ont ! sjukskrivning 10 dagar och recept på antiinflamatoriskt, Brufen retard, 800 mg.
Om jag inte är fel ute är väl Naproxen 250 mg icke receptbelagt ? Du kanske behöver starkare för att få effekt och en annan sort ?
Du bör absolut ringa läkaren !
vitavargen
Även en snabb återställning för Blomstertanten önskas...
Tack för allt stöd! Ringde sjukvårdsupplysningen igår och fick rådet att byta till Voltaren men att ta dubbel dos
d v s 50 mg istället för bara 25...skall pröva det några dagar...och hjälper inte det blir det doktorn igen! *suckar*
Red Top
Lider med dig! smiley_small_hug.gif

En gammal beprövad huskur är vitkålsomslag.

"Ett bra sätt att få ned svullnad i leder (knän, anklar, handleder o.s.v.) är att använda vitkålsomslag. Köp ett vitkålshuvud och ta några rejäla blad som kan täcka den skadade delen. Hacka lätt (t.ex. med baksidan av en kniv) på bladen. - Detta för att få ut lite växtsaft och att göra dem mera lätthanterliga. Lägg bladen direkt på huden och dra på en stödstrumpa eller annan typ av förband som håller dem på plats. Byt ut dessa minst 2 ggr per dygn (ex. morgon och kväll). Svullnaden försvinner snabbt, speciellt nattetid. Vetenskaplig förklaring verkar vara att någon form av osmos inträffar. Medan vetskaplig dito är att man blir bra i den skadade leden...

Sidoeffekter: En del personer kan få lätt klåda av att huden är fuktig under så lång tid. Låt i sådana fall området lufta sig lite då och då. En annan variant är om du fått din skada för mycket länge sedan(och kanske bara har kvar stelhet), - så finns det en tendens till smärtökning under omslagets verkningstid. Detta försvinner dock efter några timmar."

Men självklart ska du uppsöka läkare igen om du inte blir bra. Värktabletter mildrar ju bara symptomen. Det bästa är ju att få reda på orsaken. Om inte husdoktorn kan hjälpa dig, tycker jag att du ska be om remiss antingen till ortoped eller reumatolog. Ju snabbare du får en korrekt diagnos, desto snabbare kan du ju få rätt behandling.

Krya på dig!
Låter intressant! Nästan beredd att pröva!!! crazy.gif
skogstroll
Usch stackare, jag har också haft såna problem med muskelinflammationer och det gör så jääkla ont!

För mig har Naproxen funkat jättebra, det går över rätt fort för mig, men jag har hört andra som föredrar Voltaren. Det är ju konstigt om det flyttar sig till andra knät... du kanske har nån brist på nåt?
Idag är det lite bättre....kan gå hyfsat igen! Bytte till Voltaren och då fungerade det bättre... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon