Harvey
Har en bekant som vill ha ett nyympat träd av en gammal okänd äpplesort. Var där och tog ympris, trädet var nästan dött, det var svårt att hitta lämpligt ympris (ingen nytillväxt) och det syntes tydligt att trädet hade kräfta.
Vad händer när jag ympar med detta ris? Jag vet ju att träden kommer att ha kräfta, men kommer det att bryta ut på en gång? Blir det helt ogjort arbete? Hjälper det att sätta träden vädränerat osv eller blir det fult på en gång ändå? Ser ju att nästan alla träd här o leriga Bohuslän har kräfta, men då är dom ju oftast gamla träd.

Sorry, vet inte riktigt vad som hände, lyckades visst skicka samma inlägg två ggr blush.gif
Bassam
Hej

Jag tycker att ymp sår lägger nära marken så kräfter attackera sår.

Obs man kan ta borta alla döda delar .

-DEt är som läste i internett I Dag :

Trädkräfta "Nectria galligena"
I mina trakter, runt Lerum med omnejd, så kan jag konstatera att alltför många fruktträd har kräfta. Det är en svamp som heter Nectria galligena som bl.a. angriper äpple och päronträd. I mina trakter så har vi tung lerjord och vi glömmer eller slarvar med att vi måste ta bort den tunga lerjorden för att ersätta den med bättre jord. Bilden till höger är en typisk kräfta där du ser skrovligheten men även både insjunkna- som mörkfärgade partier. Detta innebär att trädet dör pga sjukdomen stryper tillflödet av vätska. Men detta kan ta många år. Forskarna idag anser att kräfta är epidermisk, vilket innebär att hela trädet är smittat. Det skulle innebära att det spelar ingen roll att ta bort en gren eller två. Kräftan finns där ändå. Kräftsporerna finns även i vår luft och angriper träden när man ex beskär. Sommaren är ju träden motståndskraftiga mot sjukdomar.

Vad skall man då göra för att slippa kräfta? Förslag:

•Vid plantering ordnar du en väl dränerad jord. Är det kompakt jord så kan du lägga i ett plaströr för att ex avleda bort vattnet.
•Har du lerjord så gräver du bort denna jord för att ersätta den med vanlig planteringsjord. Gräv minst 4 gånger så stor grop om du har tung lerjord. Ta krukans mått gånger fyra!
•Inte för stark kvävegödsling
•Angripna grenar tas bort. Dessa beskär du en varm sommardag och inte på våren eller hösten.
•Smittade grenar bränner du eller destruerar
•Rengör alltid dina verktyg när du beskär och efter din beskärning. Tvätta även kläderna, de bär med sig sporer från kräftan.
Äldre träd som ger fin frukt tycker jag att man kan låta bli att jobba så hårt med. Förbered för en nyplantering i stället.

H:Bassam
Jan af Lisö
Tycker som det känns som ett hopplöst fall:
- gammalt ympris
- kräftsmittat

Jag tror att risken är stor att ympen inte alls går till eller att trädet dör ungt...

Kan Ni inte försöka att sortbestämma trädet (om det int är en kärnplanta) och fixa ett nytt, friskt träd av samma sort !
Cilla
Vanligt problem och inte alltid så lätt att besluta. Men ett kan man vara säker på: Det du ympar på (grundstam eller moderträd) kommer att bli smittat. Hur kräftan sedan slår ut går inte att förutspå.

Jag förstår det som grundstamsympning, och då är det ju dna grundstammar som bir förstörda. Under tiden du låter träden växa blir de smitthärdar för andra lövträd du har runt omkring.

I stort sett tycker jag att smittat material ska destrueras och inte användas alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon