Peztis
Varför har man alltid orkidéer i plast- eller glaskrukor? Man ser dem aldrig stå i keramik, tycker jag.
Finns det någon egentlig orsak eller har det bara blivit så? Fäller lergodset ut något som växten inte gillar? Eller är det svårare med rengöring av keramik?
mojan
Genomskinlig plast/glas för dem som vill ha ljus på rötterna.
Mörk plast för dem som inte vill ha det.

Så har jag, som inte är orkidéexpert, uppfattat det.
Eva i Höga
Så tror jag också att det är. Dessutom har jag hört att när man ser att rötterna inte är gröna längre ska man vattna, inte förr.
Piccante
Epifytiska orkidéer (lever på andra växter främst träd) har rötter som hänger fritt i luften och kan fotosyntetisera om de får ljus. Terrestra (marklevande) orkidéer har rötter i marken och får aldrig solljus på dom och behöver därför inte genomskinliga krukor.
Peztis
CITAT (Markus_H @ 16-03-2010, 21:33) *
Epifytiska orkidéer (lever på andra växter främst träd) har rötter som hänger fritt i luften och kan fotosyntetisera om de får ljus. Terrestra (marklevande) orkidéer har rötter i marken och får aldrig solljus på dom och behöver därför inte genomskinliga krukor.

Men epifyter, behöver de ens kompost? Det kanske är lite olika, finns väl olika "modeller" där med... Och med epifyter så menas väl att de sitter på andra träd, annars är de ju parasiter om de lever på träden...
De som då är marklevande, de kan alltså planteras i vilken kruka som helst?
Piccante
CITAT (Peztis @ 17-03-2010, 19:41) *
Men epifyter, behöver de ens kompost? Det kanske är lite olika, finns väl olika "modeller" där med... Och med epifyter så menas väl att de sitter på andra träd, annars är de ju parasiter om de lever på träden...
De som då är marklevande, de kan alltså planteras i vilken kruka som helst?

Parasiter lever av sin värd antingen genom att stjäla näring eller helt enkelt äta upp sin värd inifrån. Det finns stor variation bland epifyterna. Vissa epifyter lever rotade i mossa, lavar och rötter på trädstammar medan andra epifyter till och med kan vara frihängande i luften bara fästad med en rot i ett träd/ gren.
theseraphim
Hörde med en orchideëexpert för något år sedan ang genomskinliga krukor och phalaenopsisar, han menade på att visst har rötterna en fotosyntestisk funktion men fortfarande är det bladen som står för 99% av den biten, kör med vanliga krukor och du lär inte märka någon skillnad... Har haft phalaenopsisar i vanliga krukor länge o de trivs utmärkt i icke genomskinliga krukor.
Bassam
Hej

Deras rötter behöver ljus annars de ska inte plantera dom i glas eller plast burkar.

H:Bassam
Peztis
Varför jag frågar är för att jag har en Vanda som står i en stoooor glasvas men fick rådet att hänga den i luften i en korg. Men då kom frågan vad jag skulle använda för material till korgen (den som satt kring rötterna var så ful så den klippte jag försiktigt bort!). Och när jag funderade vidare så kom jag på att man ser endast dessa orkidéekrukor i plast eller glas och jag tänkte att det kasnke finns en anledning till att man inte har orkidéer i keramiska produkter.

För om det bara är av gammal hävd som man inte använder keramik så ska jag väl kunna hitta något fint och praktiskt att hänga upp Vandan i.
skogstroll
plast är bättre om man ska känna om de behöver vattnas. glas är inte så bra eftersom det då redan känns tungt.
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 18-03-2010, 11:40) *
Varför jag frågar är för att jag har en Vanda som står i en stoooor glasvas men fick rådet att hänga den i luften i en korg. Men då kom frågan vad jag skulle använda för material till korgen (den som satt kring rötterna var så ful så den klippte jag försiktigt bort!). Och när jag funderade vidare så kom jag på att man ser endast dessa orkidéekrukor i plast eller glas och jag tänkte att det kasnke finns en anledning till att man inte har orkidéer i keramiska produkter.

För om det bara är av gammal hävd som man inte använder keramik så ska jag väl kunna hitta något fint och praktiskt att hänga upp Vandan i.

Peztis!
Du ska nog inte ha en "kruka" att sätta wandan i... Nääe... det tror jag inte...
Vore jag du så skulle jag ta en sån där liten korg, typ som dom physalisarna ligger i fast en större för din wanda är väl kanske ganska stor? Sedan skulle jag fylla mossa/bark i den och därefter wandan överst och peta ut rötterna genom hålen i korgen.

Tanken är att rötterna ska få hänga ner fritt genom hålen på korgen.
Mossan/barken kommer att avge lite fukt så att det inte är hela världen om du glömmer att duscha den någon dag eller kanske tom ett par dagar.

Annars har jag sett dom som bara har knutit upp wandan som den är, utan korg eller kruka. Men DÅ är det nog viktigt att komma ihåg och duscha den, varje dag!

Jag vet att det ska finnas bilder här i odla... Kan det vara Monarda som hade wandor i sitt fönster. Pejori kanske det var...? Jag tror det var en karl med också som hade en wanda i den tråd jag tänker på...

Hoppas att dom läser så kanske någon av dom kan hjälpa...
Annars kan du ju pm:a dom.

smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Nu har jag hittat tråden jag tänkte på...
Det var Monaxe som startade den och den har inte varit aktiv sedan 2008.
Tråden heter "Wandor, visst är dom underbara?"

Ska försöka att länka den tråden men jag har aldrig lyckats med det så vi får se hur det går...

... NÄ! Jag blir crazy, för jag vet inte hur man gör.... -fear-.gif !!!

Peztis
Sussi, det är jättesvårt det där med skötsle och vem man ska lita på... I butiken hade de sagt att det ska alltid vara lite vatten i vasen, i skötselinstruktionerna från den holländska lev så står det att den ska dränkas 2-3 dag och en på mässan sa att den ska hänga i korg i fullt ljus.
Att den alltid hade liiiite vatten var ingen hit, rötterna började se misstänksamma ut. Så jag kör på att dränka den ofta med näring och extra ljus just nu. Den får nya fina blad men blommar inte. Funderar därför på att hänga den i fönstret men då kom ju frågan "i vad?". Physaliskorg låter inget skoj. Jag tror inte att den vill ha någon kompost eller spagnum alls utan man ska dränka den samt duscha...

Jag vet ju att det är en väldigt dyyyyyyr blomma som vi dessutom fått i förlovningspresent för ett år sedan så jag vill ju att den ska trivas och må bra.
skogstroll
min erfarenhet är att man inte ska ha den in nån typ av vas där man inte känner när den behöver vatten, inte heller hängande "löst" utan kruka alls (som de gärna vill flasha med i blombutiker) om man inte kan jobba heltid med att fukta den eller har anordningar för det. Jag skulle nog ragga upp en plastkruka med mediumgrov bark och ställa den i något som jag tycker är snyggt om det känns viktigt. Den är ju en epifyt som växer i träden men hemma funkar det liksom inte ... sen får du googla på resten av odlingsförhållanden

Tror inte den vill ha full sol och inte heller ha blöta fötter

smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 18-03-2010, 13:19) *
Jag vet ju att det är en väldigt dyyyyyyr blomma som vi dessutom fått i förlovningspresent för ett år sedan så jag vill ju att den ska trivas och må bra.

Det är nog ingen fara att du inte kan få den att trivas och må bra med den omsorg och omtanke som du ger den, men för att blomma om igen så tror jag att den behöver både rejält med ljus och värme under en period. Oavsett vas/kruka/fritt hängande.
Håller tummarna att det ska lyckas för dig, jag förstår att den betyder otroligt mycket för dig. wub.gif

CITAT (Peztis @ 18-03-2010, 13:19) *
Funderar därför på att hänga den i fönstret men då kom ju frågan "i vad?".

Har du ingen förvriden trädbit som du kan montera den på???
Den här bilden hittade jag på f.m när jag googlade...
Kan det vara nåt???
Peztis
Jag tror den får stå kvar i krukan ett tag, ska vara mer noga med vätan dock. Läste lite på säljarens hemsida, de rekommenderar ju att de ska stå i vaser, det bildas då ett litet mikroklimat i den.

Funderar lite på att lägga ett lager med leca ch vatten i botten, vattnet ska inte vara så högt att det når rötterna dock. Fast det kommer bli himla trassligt vid dränkningen. Kan ju sy en påse och lägga lecan i, då blir det ju enklare...

Nu måste jag fundera lite till! biggrin.gif

Tack för alla svar och synpunkter, fortsätt gärna komma med dem om ni har mer på lager!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon