CITAT (Peztis @ 18-03-2010, 11:40)

Varför jag frågar är för att jag har en Vanda som står i en stoooor glasvas men fick rådet att hänga den i luften i en korg. Men då kom frågan vad jag skulle använda för material till korgen (den som satt kring rötterna var så ful så den klippte jag försiktigt bort!). Och när jag funderade vidare så kom jag på att man ser endast dessa orkidéekrukor i plast eller glas och jag tänkte att det kasnke finns en anledning till att man inte har orkidéer i keramiska produkter.
För om det bara är av gammal hävd som man inte använder keramik så ska jag väl kunna hitta något fint och praktiskt att hänga upp Vandan i.
Peztis!
Du ska nog inte ha en "kruka" att sätta wandan i... Nääe... det tror jag inte...
Vore jag du så skulle jag ta en sån där liten korg, typ som dom physalisarna ligger i fast en större för din wanda är väl kanske ganska stor? Sedan skulle jag fylla mossa/bark i den och därefter wandan överst och peta ut rötterna genom hålen i korgen.
Tanken är att rötterna ska få hänga ner fritt genom hålen på korgen.
Mossan/barken kommer att avge lite fukt så att det inte är hela världen om du glömmer att duscha den någon dag eller kanske tom ett par dagar.
Annars har jag sett dom som bara har knutit upp wandan som den är, utan korg eller kruka.
Men DÅ är det nog viktigt att komma ihåg och duscha den, varje dag!Jag vet att det ska finnas bilder här i odla... Kan det vara Monarda som hade wandor i sitt fönster. Pejori kanske det var...? Jag tror det var en karl med också som hade en wanda i den tråd jag tänker på...
Hoppas att dom läser så kanske någon av dom kan hjälpa...
Annars kan du ju pm:a dom.