Tekla76
Hej
Har sökt lite bland forumen och inte hittat någon diskussion om nyanläggning av gräsmatta. Försöker då starta en egen tråd, om det finns svar på annat håll så tipsa gärna var jag ska leta.

Vi har ett nybyggt hus som snart behöver en trädgård tummenupp.gif snön ska bara försvinna först.
Vi tänkte bland annat börja med att så gräsmatta på en del av trädgården. Min man är helt inne på att vi ska köpa gräsmatta på rulle. Men jag skulle nog vilja så med frö. Jag inser att det tar längre tid innan man kan börja använda gräsmattan, men ändå. Vill inte "fuska".

Kan jag få dina erfarenheter av att anlägga gräsmatta, hur gjorde du och hur tyckte du att det gick, för och nackdelar med frö eller gräs på rulle? Är det värt den extra kostnaden att köpa färdig gräsmatta?

Mvh Tekla.
malarmaster
underarbetet är lika för vad du än beslutar att göra.god matjord ,utjämnad o vältat med gallervält.Fördelar med egen sådd: billigt,du kan välja egen gräsblandning efter vad du ska ha gräsmattan till(lek,fotboll,prydnad)Nackdelar:etableringstid,ogräs tar ett par månader innan man kan börja använda den.Färdigköpt:fördel snabb etablering,ogräsfri(endast första året sen dyker maskrosor m.m upp )Nackdel.Priset.Bägge fallen får man passa med vatten o hålla koll på vädret.Går inte att sticka på semester efter några veckor. hoppas detta hjälper något Ulf
Tekla76
Tack för svaret Ulf.
Vi har läst lite här och var nu och ska nog (hinner kanske ändra oss) lägga gräs på rulle på en del närmast huset så att barnen har någonstans att leka, och så blir det en del som sås med frö.

Här finns en del tips på hur man gör:
http://www.byggahus.se/artiklar/underarbet...e-bra-grasmatta
Tekla76
Så här blev det!
Vi köpte gräs på rulle och har lagt 200 m2 på två kvällar. Tre personer kväll 1 två timmar, två personer kväll två tre timmar. Det blev hur bra som hellst (hoppas jag även på sikt).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon