Full version: Till er med höns
hattstugan

Hur kommer det sig att vissa ägg har två gulor?

Minns från min tid på Äggcentralen att det från en leverantör kom massor av ägg med två gulor! Sk dubbelägg!

Är det någon speciell sorts höns som får dessa ägg?
Myosotis
Nej, det är ingen speciell ras, skulle vara lite svårt att avla fram en sådan eftersom dessa dubbelägg inte kläcks. Det är något som händer när två äggceller lossnar samtidigt i äggledaren. Enligt boken "Höns" är det vanligast hos unga värphöns, men det är ju inte vanligt trots att de flesta värphöns inte tillåts bli särskilt gamla. Så varför det förekommer oftare hos vissa producenter kan jag inte svara på, skulle kanske kunna ha något att göra med att det lättare kan hända hos stora raser eller liknande. Mina har aldrig värpt dubbelägg, mer än att en höna värpte ett jätteägg i somras som jag försökte kika in i innan jag blåste ut det för att spara det; jag tror att det kan ha funnits 2 ägggulor i det.
Kuriosa från boken "Höns": Världens största hönsägg vägde drygt 300g, hade 5 gulor och en omkrets på 31cm resp. 22,8cm. Det tyngsta ägget vägde 454g, hade dubbel gula och dubbelt skal och värptes av en vit leghorn. blink.gif
hattstugan

Tack Myosotis för svaret!!

theseraphim
Så det är ungefär som när man får tvillingar, trillingar, fyrlingat osv? Eller är jag helt fel ute nu? Tänk vilken suprise för en ruvande höna när ägget kläcks och typ fyra kycklingar hoppar ut:-)
Meriona
CITAT (theseraphim @ 17-03-2010, 09:26) *
Så det är ungefär som när man får tvillingar, trillingar, fyrlingat osv? Eller är jag helt fel ute nu? Tänk vilken suprise för en ruvande höna när ägget kläcks och typ fyra kycklingar hoppar ut:-)

Myo skrev ovan att de inte kläcks. flirting.gif
Jag har hört nånstans att även inflammation i äggledarna kan ge dubbelägg, men det har jag inget belägg för, det är bara vad jag hört andra säga.
Maria H
... och vad förvånad undertecknad blev för några år sedan när en framruvad kyckling från två svarta dvärgkochins utvecklades till en enorm spinkig vit tupp, två ggr så hög som sin mams o vad jag då trodde paps...
skogstroll
CITAT (Maria H @ 17-03-2010, 11:35) *
... och vad förvånad undertecknad blev för några år sedan när en framruvad kyckling från två svarta dvärgkochins utvecklades till en enorm spinkig vit tupp, två ggr så hög som sin mams o vad jag då trodde paps...

hm vem har hon vart ute på nätterna med whistling.gif
Maria H
CITAT (skogstroll @ 17-03-2010, 11:37) *
hm vem har hon vart ute på nätterna med whistling.gif

Hade mina misstankar - fanns ett gäng att välja på..................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon