Jag har länge gått och funderat på att dra igång lite inomhusodling här och var i lägenheten med hjälp utav lampor och liknande men har inte riktigt fått tummen ur så att säga. Men nu tycker jag att det är dags så därför har jag efter en hel del internet surfande funnit detta forum där jag tänkte ställa lite frågor angående sådant jag funderar över.
Vi börjar väl med att klargöra vad det är jag vill göra och uppnå helt enkelt, först och främst är jag intresserad av att odla lite grönsaker inomhus tänkte mig tomater av mindre stort (cocktail), kanske finns det gurka som lämpar sig för att odla inomhus också? Lite andra saker är även intressant kanske någon slags sallad, paprika, chili osv men tänkte börja med tomater.
Jag vill kunna driva fram växterna året runt inne i min lägenhet på sommar/vår kanske även utnyttja balkongen men den är ganska liten så min tanke var snarare att göra om en eller två garderober i lägenheten som jag ändå inte nyttjar så mycket till två "växthus" med någon lämplig belysning, ventilation (om det behövs) samt bevattning med mera.
Först skulle jag även behöva ha tag på lite generell information angående tomtar och ifall någon här kan rekommendera en tomatsort som är utav cocktailmodell som växer på buskar/plantor som blir omkring 50-100cm höga samt ger en någorlunda riklig skörd. Jag har tittat lite på Tiny Tim samt en sort som heter Vilma den förstnämnda verkar vanlig men folk har klagat på att dom smakar lite tråkigt, Vilma där emot har jag hört lite bättre om. Kanske har ni här något att säga om det hela eller en helt annan sort att rekommendera mig?
Odlingsutrymmet blir som sagt troligen en garderob eller egenkonstruerad låda/box som huserar någonstans i min lägenhet som är en 3:a med hyfsat med utrymme. Har även planer på att ställa ut en och annan planta runtomkring i lägenheten med lite egen belysning etc till för att maximera utrymmet att odla på samt det är ju snyggt med lite växter i lägenheten.
I odlingsgarderoben är det tänkt att byggas 2 våning som skall husera 2-4 plantor per våning därav vill jag inte ha allt för höga plantor för att kunna nyttja takhöjden i lägenheten och odla saker "ovanpå" varandra, jag är ung och dör ju inte av att få klättra på lite stegar eller stolar.

Jag var till en början inne på någon slags hydro odling typ bubblare alternativt ebb och flod system men har verkligen gått vilse i alla dessa system och sätt att odla på nu. Eftersom jag vill driva upp växterna från frö till skördbar planta på kortast möjliga tid antar jag att vanlig odling i kruka inte är att rekommendera?
Vore ju även skönt att slippa hålla på med jord i lägenheten för enkelhetens skull men jag har förstått att tex en bubblare måste man med jämna mellanrum rengöra och hålla på med eller? Och har man då 4-5 sådana mindre system skulle ju det bli en ganska tidsödande syssla om det skall göras 1 gång i veckan eller varannan vecka etc.
Finns det något lämpligt system som skulle passa mig och som man kanske lätt kan konstruera själv, bästa vore om det är själv gående och tex vattnar sig själv med mera då jag ibland kan vara borta undre längre perioder på några dagar. Tex odla i LECA kullor med något slags automatiskt bevattningssystem och blanda i diverse nödvändiga växtnäringar i vattnet? Går det att göra?
Och vad rekommenderas för belysning? Jag tänkte börja med lysrör och lågenergi lampor då det passar min plånbok bäst samt det sistnämnda är bra för elräkningen.

Blev mycket text men det är ju många frågetecken man har i huvudet och för att klargöra är jag inte helt handikappad när det gäller att odla då jag växt upp på landet där vi haft egna odlingar av i princip allt som kan tänkas både i större utomhus land men även växthus. Dock hade man ju då mer utrymme och kunde odla riktigt stora tomatplantor.

Mvh,
ViPER