Full version: Så mango
Rebecca
Hej! Efter lite spaning i det tysta på denna roliga sida träder jag äntligen fram i ljuset och skapar mitt första inlägg...

Jag har planterat en mangokärna för x antal veckor sedan, och igår kväll såg jag att det faktiskt kikar upp en mörkröd liten grodd. Blev helt till mig, trodde det skulle dröja minst några veckor till. Det verkar som om skalet på kärnan liksom spruckit upp längs ena långsidan (jag planterade kärnan vertikalt) och ur sprickan växer det alltså nu.

Så kom min följdfråga; vad ska jag göra nu? Jag har pga en flytt fått plantera kärnan lite provisoriskt i en mjölkkartong och inser att det inte är hållbart speciellt länge till. Vilken sorts kruka är lämplig att skola om den till? Vill ej heller gå in och pilla för mycket när det precis håller på att komma upp, när är det lämpligt att byta upp sig till en större (och riktig...) kruka?

/ Rebecca
Alexander-VG-zon3
när rötterna börjar att fylla ut och när den fått några par med blad. så kan du plantera om den i en lagom kruka (plast eller lera kvittar). Mango kan du plantera i vanlig krukväxtjord.
Rebecca
Låter bra, tusen tack för svaret! Så himla kul att den faktiskt kom upp mycket tidigare än jag trodde... smile.gif
Rebecca
Nu har den fått växa till sig ett tag, men jag börjar bli lite orolig. Bladen är långa men känns slappa, och de vill inte räta upp sig. Såhär ser det ut:

[attachment=48490:30_mars_010.jpg]:

Idag har jag planterat om till en kruka på 16 cm, och jag såg att roten faktiskt var riktigt lång. Kan det bero på att det behövdes en omplantering helt enkelt? Jag tog även bort det hårda skalet runt kärnan.

Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
mango får i början väldigt tunna och hängande blad. men är inget fel på den (typ torka, kyla, övervattning) så blir bladen bättre med tiden.

dom skickar ut pålrötter, som i naturen växer långt ner i jorden. men i kruka kommer inte pålroten så långt och växer istället runt om i krukan på botten. därför kan det vara bra att plantera den i djupa krukor så kan pålroten ta riktning neråt. därefter kommer krukan med att fyllas med sidorötter.
Rebecca
Tack, du stillade min oro! Då får vi väl hoppas att den tar lite fart efter omplanteringen. Jag har letat massor efter en djupare kruka men ej hittat något. När jag klippte sönder mjölkkartongen den stått i tidigare märkte jag att pålroten var på väg att bilda rotsnurr, så jag hoppas att det blir lite bättre med en riktig kruka. Egentligen tyckte jag krukan var lite väl stor men hade jag köpt en mindre storlek så hade den även varit grundare. Jag hoppas detta duger sålänge i alla fall.

Edit: som min mamma sa så är det nog en typisk tonåring; lat och slapp! biggrin.gif
Rebecca
Nu har det gått ett tag och min mango växer på! Stammen har blivit riktigt hård och stabil och den är så läcker i köksfönstret...

Tyvärr har jag inte någon alldeles färsk bild men såhär såg den ut för någon månad sen:

Nu har det röda bladparet på fotot vuxit ut ordentligt och det är för tillfället en ny liten bladrosett på väg upp. det är alltså den femte "våningen" som är på väg just nu.

Jag är väldigt sugen på att göra den till ett stamträd men jag vet inte riktigt hur och när jag ska ta tag i det. Den börjar ju ändå bli ganska så hög nu tycker jag. När jag väl ska börja skära i den ( -cry-.gif ), exakt hur ska jag gå tillväga? Ska jag kapa alla blad på stammen upp dit där jag vill att min krona ska börja och sedan skära bort toppen däruppe för att stimulera förgrening? Eller... hur ska jag egentligen göra? Jag är så rädd för att göra fel nu när jag väl har kommit såhär långt...
Alexander-VG-zon3
när stammen blivit ca 50-150cm hög (beroende på hur hög du vill stammen ska vara). så klipper/toppar du av toppen ca 5mm ovanför ett bladpar. när nya skott bildas. så kan du ta veck bladen undertill som du inte vill ha. ibland får mango bara en ny gren. då får du spara några skott strax under den nya grenen som får bilda fler grenar. alla nya grenar som kommer toppar du igen efter 2-4bladpar.
Rebecca
Tack så mycket flaxss, du har en förmåga att alltid ge kloka och snabba svar! tummenupp.gif

Jag ska nog vänta ett tag till med att toppa den då så får vi se hur det går sen. Återkommer i framtiden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon