Maria H
hej alla!

Vad är Era erfarenheter. VIlket är mest optimalt - klippa ner först för att efter några veckor plantera om eller tvärtom?

Bor själv i Bohuslän, vinterförvarar mina pellisar ljust i några plusgrader, vattnas ytterst sparsamt. Brukar klippa ner ordnetligt i slutet mars, plantera om slutet april och ut på täckt altan mitten/slutet maj.

De flesta blir fina för att inte säga enorma men hanteringen kanske går att optimera ytterligare.
Vad är Era erfarenheter???

Maria H

PS Tips. Pelargonmuseet i Ellös, Orust. F.a.n.t.a.s.t.i.s.k.t. Om man gillar Pellisar. Ta med fika!
kentbra
Pelargoner från en som tydligen gör allt bakvänt. (men det blir så bra så).

Brukar klippa ner (och planterar sticklingar) och plantera om mina moderplantor redan på hösten. ren jord utan gödsel. Håller dem sedan ljust och runt 12 grader. De växer hela vintern. Tillåter dock inte att de blommar, utan tar bort knoppar hela tiden.
Januari så sänker jag värmen ytterliggare. Ner till plus 6 grader. Tar sedan fram dem i slutet av februari och börjar vattna på dem. när de tar fart igen så klipper jag sticklingar. Ser ut som jag skövlat alla. klipper dem riktigt hårt, alltså. Väntar ett par veckor och planterar om dem igen, i jord med långtidsverkande gödsel.
på detta sätt får jag sticklingar på både höst och vår.

Höstens sticklingar får stå på rotning och tillväxt fram till mellandagarna. Sedan placeras de ihop med moderplantorna. Någon vecka med 12 grader sedan gå ner till plus 6.
När alla moderplantor är färdigklippta på vårkanten så börjar jag ta upp höstens övervintrade plantor.
Vattnar på dem någon vecka. Planterar sedan om dem och lugnar mig någon vecka med att klippa ner dem.

Sägas kan att utav 120 moderplantor i alla möjliga färger och sorter. Så får jag ut cirka 1000 plantor allt som allt.
Nämnas kan att jag brukar ha lite gårdsförsäljning av sommarblommor.
Har inget direkt växthus, utan brukar använda ett stort partytält att härda mina blommor i.

Som du säkert förstår är jag pensionär (sjukpensionär) och har inget annat för mig.

Så här hemma är nu fullt med Pelargoner och andra blommor.
Är lite galen i Hoya "porslinsblommor" och stora palmer.
Tur att man bor i stort hus, med förstående fru.

Kent
Maria H
Hej kent!

Sjukpensionär - då är det väl helt fantastiskt att Du kan pyssla o dona med något som engagerar både händer o hjärna, plockar tid och gör så att Du kanske får en liten sidoinkomst!

Arbeta med grönt är ju dessutom läkande för själ och väldigt mindful...

Men oj, det var mycket till svar.......
Tur att pellisar tål mycket, tror jag fortsätter klippa ner först, de blir mer hanterliga så vid omplanteringen tycker jag.....

Maria
Samsara
Jag planterar om på våren, klipper både höst och vid omplantering på våren. Oftast är vårskotten bättre, tycker jag men det är olika. Pelargoner är tåliga och tål nästan all behandling. Engelska pelargoner ska du klippa på hösten då dem sätter ämnena för blomning under vintern och om du då klipper dessa på våren kan det vara svårare att få dem att blomma det året.
netaave
CITAT (Maria H @ 17-03-2010, 11:32) *
hej alla!

Vad är Era erfarenheter. VIlket är mest optimalt - klippa ner först för att efter några veckor plantera om eller tvärtom?

Bor själv i Bohuslän, vinterförvarar mina pellisar ljust i några plusgrader, vattnas ytterst sparsamt. Brukar klippa ner ordnetligt i slutet mars, plantera om slutet april och ut på täckt altan mitten/slutet maj.

De flesta blir fina för att inte säga enorma men hanteringen kanske går att optimera ytterligare.
Vad är Era erfarenheter???

Maria H

PS Tips. Pelargonmuseet i Ellös, Orust. F.a.n.t.a.s.t.i.s.k.t. Om man gillar Pellisar. Ta med fika!

Jösses vilken fin bild smile.gif du är duktig på pellisar du smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon