Vingnöten
17-03-2010, 12:04
Planterade två lager "etna" i höstas i västerläge zon 1. Och de ser inte nöjda ut nu... De ser nästan vissna ut, många av bladen har blivit mer bruna än gröna. Vad gör jag? Vi har plusgrader om dagarna nu men nätterna är fortfarande kalla.
Jag har min lager (Laurus nobilis) i min inglasade uteplats som håller 5-10 grader...Du menar visst lagerhägg (Prunus lauroceracus), den har jag inte.
Alexander-VG-zon3
17-03-2010, 12:55
Lagerhägg - får oftast även i zon 1 vinterskador antingen av blåst, torka (tjäletorka), köld, köldperiod. har du snö kvar så kan du skotta över dom en massa snö och/eller täcka dom mot solen granris eller juteväv. kom skadorna innan solen gör skada så är det antigen köld eller blåst som skadat dom. kom skadorna nu när solen kom är det istället tjäletorka (marken är frusen och solen lyser på växten och den vaknar men då den inte kan dricka vatten så torkar den).
vilket fall som helst så klarar dom oftast detta. det ''bästa'' som händer är att dom fäller dom fyla bladen och nya skott och blad kommer. det ''värsta'' är att dom har frusit ner och då får du klippa veck alla döda grenar och därefter kommer nya skott nereifrån. jag tror inte dom är döda för att dom brukar inte dö av det.
till nästa vinter är det bra om du skottar över all snö som kommer på dom. och täcka dom mot solen i början.
Hej
det är bra om man skydda sina växter om väder kommer dåliga.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.