naemi
Är det någon som har förkultiverat rödbetor och ärtor? Jag vet att de normalt sås direkt på frilandet, men jag tycker att framförallt rödbetorna inte hinner bli så stora till fram på hösten, så jag tänkte att jag kanske skulle förkultivera dem i år, innan jag planterar ut dem.

Rödbetorna förra året blev inte mycket större än ett mindre plommon. Jag gödslade med hönsgödel, så de kan ju inte fått för lite näring i vart fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr brukar inte rotsaker som har pålrot bli så bra vid förkultivering eftersom minsta störning på roten kan leda till att de stannar upp i tillväxt och/eller missbildning av roten.

Testa odla dem på ny plats (inte för torr) du kan så ganska tidigt det behöver bara vara runt +5C i marken. Så glest, sår du för tätt blir de mindre. Rödbetor är ganska näringskrävande och vill ha många olika näringsämnen, hönsgödsel är mest kväve så göd dem regelbundet med lite olika sorters gödningsprepat, lite mindre i början och allt eftersom de växer kan de få större doser en stor planta äter mer än små. +se till så de inte lider av torka.
EKLO
Det finns ju också lite olika sorters rödbetor - somliga för hösten andra för sensommaren. Välj en tidig sort (kolla exvis i Runåbergs sortbeskrivningar). Sen är det detta med vad man kallar höst. Själv åt jag mina tidiga rödbetor på sensommaren, men de senare var finfina en bra bit in i oktober (zon 2) - ibland tror jag man "ger upp" lite för tidigt på säsongen helt enkelt, de kanske blir större fast man inte orkat vänta in dem? Bara en tanke, men med viss erfarenhet.

Ärterna då? De brukar ju inte vara kräsna utan komma fint - är min erfarenhet. Kan det vara för mörkt? För torrt? För kompakt jord? Man kan ju så sockerärter och brytärter rätt tidigt... (medan man bör vänta med märgärter tills jorden blivit sisådär 10-12 grader)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon