Full version: växthus i PVC
Malin_MeL
Jag inser att jag inte kommer få plats i växthuset i sommar och funderar på att köpa ett "tält" växthus i PVC.

Har någon testat dessa, håller dem?

http://www.jula.se/vaxthus-med-pvc-plast-136949
Eva i Höga
Nja, jag skulle nog inte köpa ett sånt. Men är det bara för att dra upp växter i kan jag tänka mig men inte för att ha det för att odla i hela sommaren. Bättre än inget förstås....
Anja Danmark
Jeg har haft et for par år siden - heldigvis købte jeg det billigt, for det holdt kun i to måneder...

Det begyndte at gå i stykker ret hurtigt - kunne slet ikke tåle blæst, og da der kom en haglbyge forbi, var det helt slut.

Så det vil jeg ikke anbefale dig at bruge penge på!

Malin_MeL
ok, det lät ju inte så kul, då känns det ju som att slänga pengarna...får tänka om.
tack för era svar!
kentbra
Jag har köpt ett partytält på 5*8 meter. Där härdar jag alla mina plantor och drar upp sommarblommor.
Förlänger säsongen 4 till 6 veckor utan extra värme.

Kent
Bassam
Hej

PVC använder ofta när man bygga växthus på grund att de låta oerhört av sol stråle går in till växte i växthuset.

H:Bassam
theseraphim
Tja min erfarenhet av dessa är att de gör många besvikna då de oftast helt enkelt är en slit o släng produkt eller som man säger en plojprodukt för att man ska kunna sälja en billig vara. Oftast är rörkonstruktionen vinglig o svag plus att den lossnar lätt, plasten blir lätt spröd och släpper i sömmar. Kan inte tala för alla konstruktörers varor men oftast är det kinasaker alltihopa som sälj av butiker som Biltema, Jula och dylika.
Använde själv ett litet för att ge några tomatplantor en god start och visst det fungerade men då stod det under skydd och vindskyddat.

Glömde o fråga...Är du Händigt lagd?

Med pallkragar i tre lager och en träramskonstruktion kommer du långt. Har man en ByggMax butik i området så blir det inte så dyrt och det blir betydligt hållbarare.
skogstroll
själv har jag rätt dålig erfarenhet, mitt gick sönder i plasten rätt fort, men jag vet att mor min har ett hon köpt på Ö&B som ser ut att hålla stilen. Stort och bra är det också. Det måste nog stå rätt skyddat för de har lätt för att fladdra iväg i alla fall hemma i mitt blåshål...
Malin_MeL
Jag har redan ett växthus i trä som jag byggt. men jag tänkte ha detta till plantorna som blev över men jag ändå inte vill slänga.
Men det blir nog inte ett sånt här, jag får tänka om.
Sussie F-Flower
Hej Malin!

Jag kom på en sak nu när jag var ute och hämtade småkrukor på min altan....
Jag köpte en lagerhylla för 2 år sedan, på JULA för 249 kr, som jag har klätt in med byggplast, för jag tyckte att alla små "växthus" var i för dålig kvalité kontra priset så jag gjorde ett själv.
Hyllorna tar 50 kg vardera och är 90x40 cm. Den är 190 cm hög. Skulle det kunna vara något?

Kostar samma, även förra veckan när jag var dit... fast det är ett kampanjpris. Jag har för mig att den kostar lite över 300 annars...
Malin_MeL
Nja, de jag tittat på är mycket större, ca 2,5 kvm
jag vill kunna ställa stora plantor, tex chili och paprika

fast det var en bra ide ändå smile.gif
Bassam
Hej

Man ska få beror på hur mycket betalar, du kan känna på handen och vet om platsen har dåligt eller bra kvalitet .
Obs
jag sa att de är inte bra för att dom starka men för att de tillåter flera sol strålning kommer inne till växhus.

H:Bassam

Annetorp
Hej!
Jag köpte på Rusta ett pvc-växthus det har storleken 120x100x168 och har tre hyllor på vardera sida. När jag jämför med JULA:s har jag mer hyllplats och mitt kostade 495:-. Jag är främst ute efter hyllorna som jag hade tänkt att ha i mitt växthus. Jag hade dessutom tur när jag var på rusta de hade då två st kvar, varav den ena köpte jag. Ha det bra.
Mvh
A
P.s. jag använder hyllorna nu till mina små plantor innan de kommer ut till växthuset. D.s.
Malin_MeL
CITAT (Annetorp @ 20-03-2010, 12:43) *
Hej!
Jag köpte på Rusta ett pvc-växthus det har storleken 120x100x168 och har tre hyllor på vardera sida. När jag jämför med JULA:s har jag mer hyllplats och mitt kostade 495:-. Jag är främst ute efter hyllorna som jag hade tänkt att ha i mitt växthus. Jag hade dessutom tur när jag var på rusta de hade då två st kvar, varav den ena köpte jag. Ha det bra.
Mvh
A
P.s. jag använder hyllorna nu till mina små plantor innan de kommer ut till växthuset. D.s.

var det iår? hittar inte på deras hemsida

fast det från Jula verkar ju vara dubbelt så stort
Annetorp
Jag tror att de bara har växthusen som säsongsförsäljning. Jag köpte mitt när det var sportlovsvecka och de höll på att ordna med vårförsäljningen. Kontakta Rusta och hör om de har eller när växthusen är till försäljning.
Mvh
A
Annetorp
ÖoB har haft denna veckan ett pvc-växthus för 379:- (normalpris 499:-). Växthuset är 143x73x195 0ch 8 hyllplan.

http://www.öob.se/annonsbladet/nyttannonsb...b/pdf/2.57.html

Ha det bra.
Mvh
A
Andersdotter
Åh, det är ett sånt från ÖB som jag precis har köpt. Har aldrig tidigare haft ngt växthus, och tänkte jag skulle prova i år, känna mig för, om jag tycker att det är "min grej" så blir det ngt lite stadigare och bättre nästa gång, för jag antar att detta inte håller så länge.
En sak.... vi har plattor lagda där jag tänkte ställa det, vad kan man tänka sig ha under växthuset för att inte förstöra plattorna? Har ni några ideer?
Jag tar hemskt gärna emot tips och råd om vad jag ska tänka på nu när jag tänker sätta igång.

Kram från en gröngöling
Andersdotter
Åh, det är ett sånt från ÖB som jag precis har köpt. Har aldrig tidigare haft ngt växthus, och tänkte jag skulle prova i år, känna mig för, om jag tycker att det är "min grej" så blir det ngt lite stadigare och bättre nästa gång, för jag antar att detta inte håller så länge.
En sak.... vi har plattor lagda där jag tänkte ställa det, vad kan man tänka sig ha under växthuset för att inte förstöra plattorna? Har ni några ideer?
Jag tar hemskt gärna emot tips och råd om vad jag ska tänka på nu när jag tänker sätta igång.

Kram från en gröngöling
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon