Full version: Stennies busfrö!
Sidor: 1, 2
stennie
Kanske sist ut men nu är dom på lådan.... tummenupp.gif
Löst i kuvertet liger det 4 st pelargonfröer, det är från en som heter Antique salmon, det är den dom kallar för en klätterpelargon.
Förra året växte min över en meter på sommaren, och fick massor av fröer, så jag tänkte att här fanns en chans att bli av med lite naughty.gif
Peztis
Hej Stennie, kul att höra från dig! Och vad spännande!!!!

Och nej, du är inte sist ut. Blomkronan och Dito Verde är kvar, vad jag vet.

Passar på at tacka för pelargonfröerna nu, särskilt som jag såg att ett av mina sådda har tacklat av idag.
Platinum
Skoj, skoj.
Crazy4Flowers
Jättekul, hoppas bara att man känner igen busfröet, det var svårt det här.
Rosmarin
Jätteroligt Stennie! Ser fram emot att se vilka spännande fröer du har valt i år. smile.gif
Maggan H
Åh vad kul! Särskilt med en klätterpelargon, berätta hur du stagade upp din i fjol! tummenupp.gif
stennie
Jag planterade den i marken, sidan om min vindruva i vinterträdgården, sen band jag den till vindruverankan efterhand som den växte, den fick två grenar som var ca en meter långa, vet inte hur den ser ut nu, för den är gömd bakom alla växter som har vintervilat i vinterträdgården...... biggrin.gif
Fny
Åh vad skoj! Och roligt med pelargonfrön också, det blir nåt nytt för mig!

Men jag måste bli bättre på att hålla koll på vilka busfrön som är vilka... har redan virrat till några krukor så jag knappt vet vad som är vad längre... Men vad gör det egentligen? crazy.gif Det växer iallafall och skoj är det!
Margith
Tack för kuvert som anlände idag.
Ett extra tack för pelargonfröerna, men varför kunde du inte berätta vad busfröet är och låtit oss gissa på pelargonerna? De känner jag ju igen laugh.gif
Platinum
Fröerna har kommit hit också, nu ska här sås fröer igen yahoo.gif
Peztis
CITAT (Margith @ 19-03-2010, 15:47) *
Tack för kuvert som anlände idag.
Ett extra tack för pelargonfröerna, men varför kunde du inte berätta vad busfröet är och låtit oss gissa på pelargonerna? De känner jag ju igen laugh.gif

Kan inte annat än hålla med! fast å andra sidan så anmälde jag ju mig frivilligt till att delta så varför gnäller jag? biggrin.gif

Tack så mycket - nu ska det såååååås!!!!
Maggan H
Tack, mitt kuvert kom också idag! Dom här busarna kände jag igen-men minns jag vilka det är?? blink.gif Dock påminner dom starkt om en sort som har betydligt större frön men är annars väldigt lika.... g.gif
Och det ska bli kul med pelarpelargonen! Tack för fröna!
Platinum
Var det ingen som drog paralleller till fästingar? Fick nån kapsel som trillade sönder i massor av alien-fästingar, gröna med massa ben på blink.gif

Inget jag känner igen oavsett, återstår att se om jag vinner pris i envis-gissningshet där också(...ett pris som jag blivit förärad av Gillan efter massvis av misslyckade gissningsförsök).
Crazy4Flowers
Tack så mycket, det ska bli jättespännande med bägge fröer, dom kom idag.
DykUnderYtan
Hit har de också hittat. Tusen tack! smile.gif
Gillan
Tack, tack Stennie, hit kom de också idag ( igår ser jag nu ). Tur du förklarade det där med pelargonfröerna, för de trillade ur mitt kuvert och gav både mig och Dealer en stunds huvudbry när vi såg dem ligga på "skrivbordet" giggle.gif .

Ska vi så båda nu? Du kanske redan sagt nåt, men du vet.............jag brukar inte ens se det som är mitt framför ögonen sweatingbullets.gif
stennie
Det går bra att så båda nu..busfröet är en perenn som trivs i torrt läge. Den bli 50-70 cm hög ! Vet inte om den kan blomma första året om man sår den tillräkligt tidigt...
Rosmarin
CITAT (Margith @ 19-03-2010, 15:47) *
....

giggle.gif

CITAT (Maggan H @ 19-03-2010, 18:36) *
....
Dom här busarna kände jag igen-men minns jag vilka det är?? blink.gif Dock påminner dom starkt om en sort som har betydligt större frön men är annars väldigt lika.... g.gif
....

giggle.gif ... så tycker jag att det är OFTA!
Anki V
När jag kom hem i morse hade fröna anlänt hit också......Ett jättestack till Stennie thanks.gif

...en första gissning är skickad whistling.gif

/Anki
Rosmarin
Ska hur som helst bli sååå roligt! Hoppas att de kommer fram idag! crazy.gif

CITAT (Anki V @ 20-03-2010, 10:04) *
....

...en första gissning är skickad whistling.gif

/Anki

giggle.gif
stennie
Glömde säga att först ut med rätt svar var Crazy4Flowers tätt följd av Anki V.... bravo.gif
Lady Hamilton
Nu har även jag fått fröerna Tack så mycket PM:ar en gissning..............
Rosmarin
Jag sådde igår. Har inte hunnit innan.
Rosmarin
...och igår började de gro! bravo.gif
Maggan H
2 fina små plantor har jag, av okänt ursprung....
Peztis
Hos mig har fem små plantor kommit upp - i varierande storlek.

Men vad ääääär det för något?
stennie
Vad kul att det gror....en liten hint....får små blå blommor !
Peztis
Ja... det gjorde ju saken enklare... eller inte! biggrin.gif
Maggan H
Jag svävar ff i okunskap om detta bus! fear.gif
stennie
Ojdå ! Här kommer svaret... Blågull, Jakobs stege, Polemonium caeruleum. Kärt barn har många namn!
Peztis
Va! Hur kunde jag missa det?!?!? Särskilt som mitt Bonus också var Blågull "Purple Rain".
Peztis
Stennie, är du SÄKER på att det är ett blågull? För mina plantor ser inte alls ut som det och jag har väl sått 5-6 olika i år.

De plantor som kommit upp från dina frön ser mer ut som tobak eller liknande, fröna ser dock varken ut som blågull eller tobak. g.gif
stennie
Hmm..jag skickade ju även med Pelargonfröer, du har kanske blandet ihop dom? naughty.gif
Peztis
CITAT (stennie @ 24-06-2010, 22:04) *
Hmm..jag skickade ju även med Pelargonfröer, du har kanske blandet ihop dom? naughty.gif

Haha, nä det tror jag inte! Pelargoner vet jag hur de ser ut både som frö och planta. Ska se om jag kan ta ett kort på de små stackarna så att du kan säga om de ser lika ut som dina/som de ska.
Maggan H
CITAT (Peztis @ 24-06-2010, 22:18) *
Haha, nä det tror jag inte! Pelargoner vet jag hur de ser ut både som frö och planta. Ska se om jag kan ta ett kort på de små stackarna så att du kan säga om de ser lika ut som dina/som de ska.

Håller med Peztis, detta är nog ingen Blågull, i alla fall ingen som jag har sett. wink.gif

Tycker det liknar en Rudbeckia? g.gif
Peztis
Vilket BUSFRÖ, va!?!?! biggrin.gif
Rosmarin
Nej nu behöver i alla fall jag hjälp att reda ut begreppen. Stennie! Hjälp!!!

I förra årets busfrörunda har i alla fall jag noterat att dina fröer var just Polemonium Caeruleum. Busfrö 2008
Jag blev väldigt förtjust i dessa då, och har i år sått inte mindre än fyra sorters olika blågull (Peztis inräknade). Det som växer i krukan där jag sått dina busfrön från i år liknar inte någon av de andra blågullsorterna jag har. Och har du verkligen skickat samma busfrö två år i rad? confused.gif Busigt, giggle.gif javisst, men är det verkligen så?
Peztis
Skönt att höra att det inte bara är jag som är konfunderad! biggrin.gif
Maggan H
Nu har jag funderat och tror att detta är en Vädd av något slag!

[attachment=51456:P6260013.JPG]
Peztis
OJ vilken vacker planta du har! Det verkar vara samma som jag har men min ser då inte lika fin ut - har nog misshandlat en hel del av mina fröer... biggrin.gif

Håller med om att det ser ut som en vädd, och när jag tänker efter så ser fröerna också ut som det.
Maggan H
Tack Peztis! Undrar om fröerna har blivit ihopblandade, C4F och Anki har ju gissat rätt och ser fröna inte ut som Blågull verkar det lite skumt....
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 26-06-2010, 20:58) *
Tack Peztis! Undrar om fröerna har blivit ihopblandade, C4F och Anki har ju gissat rätt och ser fröna inte ut som Blågull verkar det lite skumt....

Fröna såg inte ut som Blågull (tycker jag) och inte det som kommit upp heller.

Vädd säger du Maggan? Jaha... nu ska jag leka detektiv i ett par gamla blomstertrådar tror jag...för att se om jag kommer ihåg rätt... och javisst!
Titta här vad Stennie har hos sig:Bild
eller hade förra året i alla fall. Jag gissar på att det är fröer av denna vi har fått. yes.gif Jättevädd.
Maggan H
Wow vilken häftig växt! Hoppas att det är den! Tack Rosmarin för info, och Stennie, kan det vara denna?
Peztis
Jag tror vi behöver lite hjälp...

STENNIE! HJÄÄÄÄLP OSS i vår villfarelse!
stennie
Hallå där, jag måste säga att jag är förbryllad för jag är 100% säker att jag skickade fröer till blågull ! confused.gif kompiskram.gif
Peztis
Då kommer nästa fråga, C4F och Anki som har gissat rätt, vad har kommit upp hos dem? Ser det likadant ut som det för Maggan och mig eller är det blågull de har fått? biggrin.gif g.gif

Haha, ni verkar göra ert bästa för att busa till det lite extra! Platinum och hennes Sommarmix, Blomkronan och hennes solrostävling och så får vi nu lägga till dig, Stennie! tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (stennie @ 01-07-2010, 07:08) *
Hallå där, jag måste säga att jag är förbryllad för jag är 100% säker att jag skickade fröer till blågull ! confused.gif kompiskram.gif

Verkligen busigt, detta! crazy.gif Känner du igen plantan på min bild, Stennie?
stennie
CITAT (Maggan H @ 01-07-2010, 10:02) *
Verkligen busigt, detta! crazy.gif Känner du igen plantan på min bild, Stennie?

Visst ser det ut som jättevädden ! har kastat en blick bakåt i tiden,och det ska va jag till det, Blågull 2 år i rad crazy.gif Men det är kanske för att jag älskar blått!

Nu vet jag i alla fall vad jag inte ska skicka nästa gång! whist.gif
Maggan H
CITAT (stennie @ 01-07-2010, 10:46) *
Visst ser det ut som jättevädden ! har kastat en blick bakåt i tiden,och det ska va jag till det, Blågull 2 år i rad crazy.gif Men det är kanske för att jag älskar blått!

Nu vet jag i alla fall vad jag inte ska skicka nästa gång! whist.gif

Är det busfrö så är det! Ska bli jättekul att följa den! Undrar bara vad Anki o C4F har för plantor! Vad gissade dom på, Stennie?
stennie
blush.gif Nu skäms jag riktigt.... efter att ha läst igenom mina mail, har jag kommit fram till att det inte är blågull jag har skickat... blush.gif
Det som jag skickade och som AnkiV och C4F gissade på var Grekvädd ! Puh ! sicket detektivarbete! så är det när man börjar bli gamal och förvirrad! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon