Full version: Kapris och oliver
grisell
Hej!

Detta är kapris (Capparis Spinosa) och oliv. Jag vill få dem att blomma om det går. Kaprisen är tre år gammal. Oliven vet jag inte. Jag köpte den i somras för en femtiolapp och nu kommer det nya skott som synes. De gamla har vissnat. Krukan står i sydostläge och har extra belysning 14 tim/dag rakt ovanifrån. De verkar ju trivas i alla fall.

Ska jag beskära dem och hur gör jag i så fall? Har ingen som helst erfarenhet av beskärning.

Vad tror ni, finns det en chans att de blommar i sommar?

CIMG0450c.jpg

Åsa, mälardalen zon 2
Beskärning stimulerar tillväxt inte blombildning.

Oliv behöver en ganska kall (+ljus) vintervila för att bilda blomanlag ävennågra nätter med lättare frost kan få plantan att sätta blom, kapris vet jag inte vad som triggar blombildning hos. Tyvärr kan du nog inte sätta ut oliven i kyla ifall den har börjat med nytillväxt unga örtartade skott är ju känsligare än förvedade.
Bassam
Hej
Beskärning ger inte för att växt ska blomma men beskärning förbättra grönskar och blommor och man ska ta bort dåliga och skadade delar plus öppna väg mot sol och ljus.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon