Sabina87
18-03-2010, 07:00
Jag ska göra ett nytt land i år med mina pallkragar. Så jag funderar på att passa på att behandla dem med något så att de håller lite bättre. Men jag har inte tänkt att måla dem med någon målarfärg. Hur har ni gjort? Låter ni era stå kvar över vintern, eller plockar ni ihop dem på hösten?
CurlySue
18-03-2010, 08:37
jag har målat dem med husfärg, invändigt och utvändigt, och sen plastat in dem invändigt.
Jag har inte behandlat dem alls, de står ute året runt (har använt dem fyra säsonger hittills).
ingrid fuxwall
18-03-2010, 12:19
Mina skaffade jag förra våren och i höstas tog jag in dem
Tror att jag oljar in dem innan jag sätter ut dem i vår
Hej
Jag håller med kompisar att man kan måla dom på naturlig olja för att släppa Svamp skador.
H:Bassam
malarmaster
18-03-2010, 17:34
ska man använda dem till köksträdgård så finns det bara en giftfri behandling.Blanda hälften linolja o hälften terpentin o måla på .ligger insidan med jord mot plankan så får man räkna med en begränsad livslängd såtillvida inte pallkragarna är tryckimpregnerade då det räcker med ovanstående behandling 1 gång per år.Måla med färg som bildar film är helt förkastligt då fukt ändå tar sig in i virket genom sprickor o sen inte torkar ut utan rötar istället.Husfärg som föreslogs vet jag inte vad det är då jag antar att insändaren bara tagit något som man haft till husfasaden.fasadfärg finns det många typer av o vill man ha täckmålat fungerar bara oljefärger i längden dock ej till virke som har kontakt med jord.där fungerar ingenting förutom tryckt virke.rekommenderas dock ej till odlingslådor där man odlar ätbara grejor.en gammal behandlingsmetod av virke utomhus är tjära,giftfritt o miljövänligt samt givetvis linolja.träolja som man köper nu på vårkanten är oftast bara bluff. kan innehålla 70-80% lacknafta o har ingen som helst effekt på brädan.Blanda själv.Ulf
Sabina87
12-04-2010, 11:22
Jag funderar på att behandla med tjära, eftersom jag vill ha mörka pallkragar, någon som har en bild? Var köper man tjära? Är det något som jag bör tänka på?
/Sabina
Funderade också på tjära. Finns att köpa i vilken färgaffär som helst. Minsta burk jag hittade var en liter, men det fanns i jättehinkar också. Jag har nästan en hel burk över sen jag tjärade träskidorna i höstas som jag funderar om den skulle fungera att behandla mina pallkragar både utvändigt och invändigt. Och så luktar det ju så gott.
Vad tror man om tjärans nyttighet/giftighet för grönsaker och mikroliv i jorden i tjärbehandlade pallkragar?
Byggde en låda förra sommaren som jag la byggplast på insidan och sen tjärade jag utsidan, sambon fick springa med varmvatten för att få tjäran mer lättflytande. Det luktar gott men behöver nog en strykning till. Botten på plankorna som ligger mot mark, brände jag med gasol brännare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.