Piri
Hej på er!

Ni har nog varit inne lite på temat tidigare här. Men jag undrar lite över vilka konsekvenser trädgården får av denna märkliga vinter!

Vårlökarna? Om snön fortsätter ligga tjock i april, vart tar lökarna vägen? Blommar de bara senare eller kan de bli "störda" och kanske inte blomma alls?
Detta enorma snötäcke! Angående perenner - jag tänker att de klarar snön bra, men när snötäcket smälter och allt blir plaskvått! Ska man skotta undan snötäcket innan det smälter eller tror ni att naturen på ett fiffigt sätt "ordnar det själv"?

Ja, ni förstår vad jag är ute efter! Blir växterna störda eller bara lite "sena i starten"?
Alexander-VG-zon3
det går ju inte ge ett generellt svar på det, då växterna är olika tåliga. sedan beroende på vilken jord man har så kan det gå bättre eller sämre för en del växter.

exempel vinter och fuktkänsliga växter kan få det svårt under vintern och vid vårvintern-våren. tåliga perenner klarar oftast ''allt'' detta galant. städsegröna växter kan få problem med solen och blåsten. och dessa är det bra att täcka nu mot solen så de inte tjäletorkar.

men lökväxter kommer oftast upp på hösten, sedan ligger dom och vilar hela vintern. och direkt när snön smält fram så sätter dom fart och utvecklas mer och blommar. så de kommer att blomma. om än senare beroende på snö och kyla.

som jag skrev innan beror det på växt och klimat/läge vad som händer under vintern hur dom klarar sig. det finns många faror under vintern.
Bassam
Hej

Det beror också på jorden om jorden är djup och väldränerad, växter kan klara sig mot frost bättre.

H: Bassam
vårälskare
Hej
För mig som bor i Ångermanland så är det ju naturligt med mycket snö. Det kan dock variera oilka år ibland har vi 2 dm den här tiden och nu är det nog snarare närmare 10 dm. De flesta växter klarar detta bra eftersom snötäcket ju också är ett bra skydd mot kylan, det som kan vara besvärligt är ju om det kommit mycket blöt snö som tynger ner buskar och blommor annars är nog snön bara bra.
Min erfarenhet är att det är hur kall våren blir som spelar roll när växtligheten sätter igång inte mängden snö under vintern.
Hoppas på en fin och lagom snabb snösmältning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon